|
Bản dịch này thuộc quyền sở hữu của
THƯ VIỆN PHÁP LUẬT. Mọi hành vi sao chép, đăng tải lại mà không có sự đồng ý của
THƯ VIỆN PHÁP LUẬT là vi phạm pháp luật về Sở hữu trí tuệ.
THƯ VIỆN PHÁP LUẬT has the copyright on this translation. Copying or reposting it without the consent of
THƯ VIỆN PHÁP LUẬT is a violation against the Law on Intellectual Property.
X
CÁC NỘI DUNG ĐƯỢC SỬA ĐỔI, HƯỚNG DẪN
Các nội dung của VB này được VB khác thay đổi, hướng dẫn sẽ được làm nổi bật bằng
các màu sắc:
: Sửa đổi, thay thế,
hủy bỏ
Click vào phần bôi vàng để xem chi tiết.
|
|
|
Official Dispatch No. 966/BNN-QLCL of April 14, 2011, on control of radioactive residues in foods imported from Japan
Số hiệu:
|
966/BNN-QLCL
|
|
Loại văn bản:
|
Công văn
|
Nơi ban hành:
|
Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn
|
|
Người ký:
|
Cao Đức Phát
|
Ngày ban hành:
|
14/04/2011
|
|
Ngày hiệu lực:
|
Đã biết
|
|
Tình trạng:
|
Đã biết
|
BỘ NÔNG NGHIỆP VÀ PHÁT TRIỂN NÔNG
THÔN
-------
|
CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập – Tự do – Hạnh phúc
--------------
|
Số: 966/BNN-QLCL
V/v kiểm soát dư
lượng phóng xạ trong thực phẩm NK từ Nhật Bản
|
Hà Nội, ngày 14 tháng 04 năm 2011
|
Kính gửi:
|
- Cục Thú y;
- Cục Bảo vệ thực vật;
- Cục Quản lý Chất lượng Nông lâm sản và Thủy sản.
|
Trước tình hình cảnh báo của Tổ chức
Y tế thế giới (WHO), Bộ Y tế Lao động và Phúc lợi Nhật Bản về phát hiện dư
lượng chất phóng xạ vượt quá giới hạn cho phép trong một số loại thực phẩm có
nguồn gốc từ Nhật Bản; nhằm đảm bảo sức khỏe của người tiêu dùng Việt Nam, Bộ
Nông nghiệp và Phát triển nông thôn hướng dẫn các đơn vị triển khai áp dụng
thống nhất các biện pháp kiểm soát như sau:
1. Chế độ kiểm soát ô nhiễm phóng xạ
trong thực phẩm:
1.1. Đối tượng áp dụng:
a. Các lô hàng thực phẩm nhập khẩu
có nguồn gốc từ Nhật Bản thuộc phạm vi quản lý Nhà nước của Bộ Nông nghiệp và
Phát triển nông thôn dời Nhật Bản từ ngày 11/3/2011.
b. Việc kiểm tra được thực hiện
trước khi tiến hành các thủ tục thông quan.
1.2. Tần suất kiểm tra:
a. Thực hiện lấy mẫu với tần suất
100% lô hàng để kiểm tra mức nhiễm phóng xạ đối với các lô hàng thực phẩm nhập
khẩu vào Việt Nam có nguồn gốc từ các tỉnh Fukushima, Gunma, Ibaraki, Tochigi,
Niigata, Yamagata.
b. Thực hiện lấy mẫu với tần suất
20% lô hàng để kiểm tra mức nhiễm phóng xạ đối với các lô hàng thực phẩm nhập
khẩu vào Việt Nam có nguồn gốc từ các tỉnh khác.
1.3. Số mẫu kiểm tra: lấy 01 mẫu/lô
hàng với khối lượng tối thiểu là 01 kg/mẫu.
1.4. Chỉ tiêu và mức giới hạn:
- Chỉ tiêu kiểm tra trước mắt tập
trung vào 3 đồng vị phóng xạ sau: Cs134, Cs137 và I131.
- Mức giới hạn tối đa cho phép đối
với các chỉ tiêu trên thực hiện theo quy định của Bộ Y tế. Trong trường hợp Bộ
Y tế chưa có quy định, thực hiện theo quy định của Tiêu chuẩn Codex (CODEX STAN
193-1995) - Phụ lục I kèm theo.
1.5. Phòng kiểm nghiệm: Mẫu phải
được gửi phân tích tại các phòng kiểm nghiệm có tên trong danh sách nêu tại Phụ
lục II kèm theo.
2. Biện pháp xử lý đối với lô hàng
có mức nhiễm xạ vượt mức giới hạn tối đa cho phép
2.1. Đối với lô hàng vi phạm: Không
cho phép nhập khẩu vào Việt Nam.
2.2. Đối với các lô hàng tiếp theo
cùng loại, cùng xuất xứ:
a. Thực hiện lấy mẫu với tần suất
100% lô hàng để kiểm tra mức nhiễm phóng xạ đối với các lô hàng tiếp theo.
b. Khi 5 lô hàng liên tiếp được lấy
mẫu kiểm tra đáp ứng yêu cầu, chuyển sang áp dụng chế độ kiểm tra xác suất.
3. Kinh phí triển khai
Toàn bộ chi phí cho việc lấy mẫu,
gửi mẫu, phân tích mẫu trước mắt tạm ứng từ nguồn kinh phí của các đơn vị. Đề
nghị các đơn vị lập kế hoạch và dự toán kinh phí triển khai hoạt động này gửi
về Bộ (qua Vụ Tài chính) tổng hợp trình Bộ phê duyệt.
4. Trách nhiệm của các đơn vị
4.1. Cục Thú y, Cục Bảo vệ Thực vật:
a. Chỉ đạo các đơn vị trực thuộc tổ
chức triển khai việc kiểm tra mức nhiễm phóng xạ theo hướng dẫn của công văn
này.
b. Phối hợp với cơ quan Hải quan
kiểm tra thực phẩm nhập khẩu, xử lý và giám sát quá trình xử lý các lô hàng vi
phạm quy định nêu trên.
c. Thông báo kịp thời những trường
hợp vi phạm và định kỳ hàng tháng báo cáo kết quả kiểm tra mức nhiễm phóng xạ
đối với các lô hàng thực phẩm thuộc phạm vi quản lý của mình cho Bộ (thông qua
Cục Quản lý Chất lượng NLS&TS).
4.2. Cục Quản lý Chất lượng Nông lâm
sản và Thủy sản:
a. Theo dõi, cập nhật thông tin về
thực phẩm nhiễm xạ từ Nhật Bản; biện pháp cơ quan thẩm quyền ATTP các nước đang
áp dụng và kịp thời báo cáo, đề xuất biện pháp ứng phó phù hợp của Việt Nam.
b. Đầu mối thông tin về tình hình
nhiễm xạ của các loại thực phẩm nhập khẩu từ Nhật Bản thuộc phạm vi quản lý nhà
nước của Bộ;
c. Tổng hợp tình hình và kết quả
kiểm soát mức nhiễm xạ trong thực phẩm nhập khẩu có nguồn gốc từ Nhật Bản để
báo cáo Bộ tại cuộc họp giao ban hàng tháng.
d. Thông báo kịp thời cho cơ quan có
thẩm quyền Nhật Bản các trường hợp phát hiện lô hàng có mức nhiễm phóng xạ vượt
quá giới hạn tối đa cho phép và biện pháp Việt Nam áp dụng.
đ. Phối hợp với Cục An toàn vệ sinh
thực phẩm – Bộ Y tế; Cục An toàn bức xạ và hạt nhân – Bộ Khoa học Công nghệ tổ
chức đào tạo tập huấn cho các cán bộ thuộc các cơ quan kiểm tra của Bộ Nông
nghiệp và Phát triển nông thôn.
Trong quá trình triển khai nếu có
gặp khó khăn, vướng mắc đề nghị phản ánh về Bộ (qua Cục Quản lý Chất lượng Nông
lâm sản và Thủy sản) để được giải quyết.
Yêu cầu các đơn vị lưu ý thực hiện.
Nơi nhận:
- Như trên;
- Lãnh đạo Bộ;
- Cục ATVSTP – Bộ Y tế;
- Cục ATBX&HN – Bộ KHCN;
- Các Vụ: TC, HTQT, PC, KHCN&MT;
- Thanh tra Bộ;
- Lưu: VT, QLCL.
|
BỘ TRƯỞNG
Cao Đức Phát
|
PHỤ LỤC I
Tin is mainly used in tinplated
containers, but it is also extensively used in solders, in alloys including
dental amalgams. Inorganic tin compounds, in which the element may be present
in the oxidation states of +2 or +4, are used in a variety of industrial
processes for the strengthening of glass, as a base for colours, as catalysts,
as stabilizers in perfumes and soaps, and as dental anticariogenic agents. On
the whole, contamination of the environment by tin is only slight. Food is the
main source of tin for man. Small amounts are found in fresh meat, cereals, and
vegetables. Larger amounts of tin may be found in foods stored in plain cans
and, occasionally, in foods stored in lacquered cans. Some foods such as
asparagus, tomatoes, fruits, and their juices tend to contain high concentrations
of tin if stored in unlaquered cans (Environmental health criteria for tin;
International Programme on Chemical Safety (IPCS); 1980). Inorganic tin is
found in food in the +2 and +4 oxidation slates; it may occur in a cationic
form (stannous and stannic compounds) or as inorganic anions (stannites or
stannates).
RADIONUCLIDES
Commodity
Code
|
Product
Name
|
Representative
radionuclides
|
Dose per
unit intake factor in Sv/Bq
|
Level in
Bq/kg
|
Type
|
Reference
|
Notes/Remarks
|
|
Infant foods*
|
236Pu, 239Pu,
240Pu, 241Am
|
|
1
|
GL
|
|
|
|
Infant foods *
|
90Sr, 106Ru,
129l, 131l, 235U
|
|
100
|
GL
|
|
|
|
Infant foods *
|
35S**, 60Co, 69Sr,
103Ru, 134Cs, 137Cs, 144Ce, 192lr
|
|
1000
|
GL
|
|
|
|
Infant foods *
|
3H***, 14C, 99Tc
|
|
1000
|
GL
|
|
|
|
Foods other
than infant foods
|
236Pu, 239Pu,
240Pu, 241Am
|
|
10
|
GL
|
|
|
|
Foods other
than infant foods
|
90Sr, 106Ru,
129l, 131l, 235U
|
|
100
|
GL
|
|
|
|
Foods other
than infant foods
|
35S**, 60Co,
89Sr, 103Ru, 134Cs, 137Cs, 144Ce, 192lr
|
|
1000
|
GL
|
|
|
|
Foods other
than infant foods
|
3H***, 14C, 99Tc
|
|
10000
|
GL
|
|
|
* When intended for use as such.
** This
represents the value for organically bound sulphur.
*** This represents the value for
organically bound tritium.
Scope: The Guideline Levels apply to
radionuclides contained in foods destined for human consumption and traded internationally,
which have been contaminated following a nuclear or radiological emergency [1].
These guideline levels apply to food after reconstitution or as prepared for
consumption, i.e., not to dried or concentrated foods, and are based on an
intervention exemption level of 1 mSv in a year.
Application: As far as generic
radiological protection of food consumers is concerned, when radionuclide
levels in food do not exceed the corresponding Guideline Levels, the food
should be considered as safe for human consumption. When the Guideline Levels
are exceeded, national governments shall decide whether and under what
circumstances the food should be distributed within their territory or
jurisdiction. National governments may wish to adopt different values for internal
use within their own territories where the assumptions concerning food
distribution that have been made to derive the Guideline Levels may not apply,
e.g., in the case of wide-spread radioactive contamination. For foods that are
consumed in small quantities, such as spices, that represent a small percentage
of total diet and hence a small addition to the total dose, the Guideline
Levels may be increased by a factor of 10.
Radionuclides: The Guideline Levels;
do not include all radionuclides. Radionuclides included are those important
for uptake into the food chain; are usually contained in nuclear installations
or used as a radiation source in large enough quantities to be significant
potential contributors to levels in foods, and; could be accidentally released
into the environment from typical installations or might be employed in
malevolent actions. Radionuclides of natural origin are generally excluded from
consideration in this document.
In the Table the radionuclides are
grouped according to the guideline levels rounded logarithmically by orders of
magnitude. Guideline levels are defined for two separate categories
"infant foods* and "other foods'. This is because, for a number of
radionuclides, the sensitivity of infants could pose a problem. The guideline
levels have been checked against age-dependent ingestion dose coefficients
defined as committed effective doses per unit intake for each radionuclide,
which are taken from the "International Basic Safety Standards"
(IAEA, 1996) [2].
Multiple radionuclides in foods: The
guideline levels have been developed with the understanding that there is no
need to add contributions from radionuclides in different groups. Each group
should be treated independently. However, the activity concentrations of each
radionuclide within the same group should be added together [3]
Annex 1
SCIENTIFIC
JUSTIFICATION FOR THE GUIDELINE LEVELS FOR RADIONUCLIDES IN FOODS CONTAMINATED
FOLLOWING A NUCLEAR OR RADIOLOGICAL EMERGENCY
The Guideline Levels for
Radionuclides in Foods and specifically the values presented in Table 1 above
are based on the following general radiological considerations and experience
of application of the existing international and national standards for control
of radionuclides in food.
Significant improvements in the
assessment of radiation doses resulting from the human intake of radioactive
substances have become available since the Guideline Levels were issued by the
Codex Alimentarius Commission in 1989 [4] (CAC/GL 5-1989).
Infants and adults: The levels of
human exposure resulting from consumption of foods containing radionuclides
listed in Table 1 at the suggested guideline levels have been assessed both for
infants and adults and checked for compliance with the appropriate dose
criterion.
In order to assess public exposure
and the associated health risks from intake of radionuclides in food, estimates
of food consumption rates and ingestion dose coefficients are needed. According
to Ref. (WHO, 1988) it is assumed that 550 kg of food is consumed by an adult
in a year. The value of infant food and milk consumption during first year of
life used for infant dose calculation equal to 200 kg is based on contemporary
human habit assessments (F. Luykx, 1990 [5]; US DoH, 1998 [6];
NRPB, 2003 [7]). The most conservative values of the
radionuclide-specific and age-specific ingestion dose coefficients, i.e.
relevant to the chemical forms of radionuclides which are most absorbed from
the gastro-intestinal tract and retained in body tissues, are taken from the (IAEA,
1996).
Radiological criterion: The
appropriate radiological criterion, which has been used for comparison with the
dose assessment data below, is a generic intervention exemption level of around
1 mSv for individual annual dose from radionuclides in major commodities, e.g.
food, recommended by the International Commission on Radiological Protection as
safe for members of the public (ICRP, 1999) [8].
Naturally occurring radionuclides:
Radionuclides of natural origin are ubiquitous and as a consequence are present
in all foodstuffs to varying degrees. Radiation doses from the consumption of
foodstuffs typically range from a few tens to a few hundreds of microsieverts
in a year. In essence, the doses from these radionuclides when naturally
present in the diet are unamenable to control; the resources that would be
required to affect exposures would be out of proportion to the benefits
achieved for health. These radionuclides are excluded from consideration in
this document as they are not associated with emergencies.
One-year exposure assessment: It is
conservatively assumed that during the first year after major environmental
radioactive contamination caused by a nuclear or radiological emergency it
might be difficult to readily replace foods imported from contaminated regions
with foods imported from unaffected areas. According to FAO statistical data
the mean fraction of major foodstuff quantities imported by all the countries
worldwide is 0.1. The values in Table 1 as regards foods consumed by infants and
the general population have been derived to ensure that if a country continues
to import major foods from areas contaminated with radionuclides, the mean
annual internal dose of its inhabitants will not exceed around 1 mSv (see Annex
2). This conclusion might not apply for some radionuclides if the fraction of
contaminated food is found to be higher than 0.1, as might be the case for
infants who have a diet essentially based on milk with little variety.
Long-term exposure assessment:
Beyond one year after the emergency the fraction of contaminated food placed on
the market will generally decrease as a result of national restrictions
(withdrawal from the market), changes to other produce, agricultural
countermeasures and decay.
Experience has shown that in the
long term the fraction of imported contaminated food will decrease by a factor
of a hundred or more. Specific food categories, e.g. wild forest products, may
show persistent or even increasing levels of contamination. Other categories of
food may gradually be exempted from controls. Nevertheless, it must be
anticipated that it may take many years before levels of individual exposure as
a result of contaminated food could be qualified as negligible.
Annex 2
ASSESSMENT
OF HUMAN INTERNAL EXPOSURE WHEN THE GUIDELINE LEVELS ARE APPLIED
For the purpose of assessment of the
mean public exposure level in a country caused by the import of food products
from foreign areas with residual radioactivity, in implementing the present guideline
levels the following data should be used: annual food consumption rates for
infants and adults, radionuclide- and age-dependent ingestion dose coefficients
and the import/production factors. When assessing the mean internal dose in
infants and adults it is suggested that due to monitoring and inspection the
radionuclide concentration in imported foods does not exceed the present
guideline levels. Using cautious assessment approach it is considered that all
the foodstuffs imported from foreign areas with residual radioactivity are
contaminated with radionuclides at the present guideline levels.
Then, the mean internal dose of the
public, E (mSv), due to annual consumption of imported foods containing
radionuclides can be estimated using the following formula:
E = GL(A)
. M(A)-eing(A) - IPF
where:
GL(A) is the Guideline Level (Bq/kg)
M(A) is the age-dependent mass of food
consumed per year (kg)
eing(A)
is
the age-dependent ingestion dose coefficient (mSv/Bq)
IPF is the import/production factor [9]
(dimensionless).
Assessment results presented in
Table 2 both for infants and adults demonstrate that for all the twenty
radionuclides doses from consumption of imported foods during the 1st
year after major radioactive contamination do not exceed 1 mSv. It should be
noted that the doses were calculated on the basis of a value for the IPF equal
to 0.1 and that this assumption may not always apply, in particular to infants
who have a diet essentially based on milk with little variety.
It should be noted that for 239Pu
as well as for a number of other radionuclides the dose estimate is
conservative. This is because elevated gastro-intestinal tract absorption
factors and associated ingestion dose coefficients are applied for the whole
first year of life whereas this is valid mainly during suckling period recently
estimated by ICRP to be as average first six months of life (ICRP, 2005 [10]). For the subsequent six months of the
first year of life the gut absorption factors are much lower. This is not the
case for 3H, 14C, 35S, iodine and caesium
isotopes.
As an example, dose assessment for 137Cs
in foods is presented below for the first year after the area contamination
with this nuclide.
For adults: E =
1000 Bq/kg -550 kg -1.3-10-5 mSv/Bq -0.1 = 0.7 mSv;
PHỤ LỤC II
DANH SÁCH CƠ
QUAN KIỂM NGHIỆM MỨC ĐỘ NHIỄM PHÓNG XẠ TRONG THỰC PHẨM
(Kèm theo công văn số 966/BNN-QLCL ngày 14/4/2011)
TT
|
Cơ quan/đơn vị
|
Địa chỉ
|
1
|
Trung tâm Hỗ trợ kỹ thuật An toàn bức xạ và Ứng phó sự cố
- Cục An toàn bức xạ và hạt nhân
|
56 Linh Lang, Ba Đình, Hà Nội
Tel: 04.37622216; Fax: 04.37622216
|
2
|
Viện Khoa học và kỹ thuật hạt nhân Hà Nội – Viện
Năng lượng nguyên tử Việt Nam.
|
179 Hoàng Quốc Việt, Cầu Giấy, Hà Nội
Tel: 04.37564926; Fax: 0438363295
|
3
|
Trung tâm hạt nhân TP. Hồ Chí Minh – Viện Năng lượng nguyên tử Việt Nam
|
217 Nguyễn Trãi, Quận 1, TP. Hồ Chí Minh
Tel: 08.38393775; Fax: 08.38367361
|
4
|
Viện Nghiên cứu hạt nhân Đà Lạt – Viện Năng lượng nguyên
tử Việt Nam
|
01 Nguyễn Tử Lực, Đà Lạt, Lâm Đồng
Tel: 063.3831350; Fax: 063.3821107
|
Official Dispatch No. 966/BNN-QLCL of April 14, 2011, on control of radioactive residues in foods imported from Japan
THE
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT
-------
|
SOCIALIST
REPUBLIC OF VIET NAM
Independence - Freedom - Happiness
--------------
|
No: 966/BNN-QLCL
on control of radioactive residues in foods
imported from Japan
|
Hanoi,
April 14, 2011
|
To:
.................................................. .................................................. .................................................. Hãy đăng nhập hoặc đăng ký Thành viên Pro tại đây để xem toàn bộ văn bản tiếng Anh.
Official Dispatch No. 966/BNN-QLCL of April 14, 2011, on control of radioactive residues in foods imported from Japan
1.621
|
CÁC NỘI DUNG SỬA ĐỔI,
HƯỚNG DẪN
NỘI DUNG
Văn bản bị thay thế
Văn bản thay thế
Chú thích:
Rà chuột vào nội dụng văn bản để sử dụng.
<Nội dung> = Nội dung thay
thế tương ứng;
<Nội dung> =
Không có nội dung thay thế tương ứng;
<Nội dung> = Không có
nội dung bị thay thế tương ứng;
<Nội dung> = Nội dung được sửa đổi, bổ
sung.
Click trái để xem cụ thể từng nội dung cần so sánh
và cố định bảng so sánh.
Click phải để xem những nội dung sửa đổi, bổ sung.
Double click để xem tất cả nội dung không có thay
thế tương ứng.
Tắt so sánh [X] để
trở về trạng thái rà chuột ban đầu.
|
|
|
Địa chỉ:
|
17 Nguyễn Gia Thiều, P. Võ Thị Sáu, Q.3, TP.HCM
|
Điện thoại:
|
(028) 3930 3279 (06 lines)
|
E-mail:
|
info@ThuVienPhapLuat.vn
|
- TẢI ỨNG DỤNG TRÊN ĐIỆN THOẠI
-

-

|
|
TP. HCM, ngày 31/03 /2020
Thưa Quý khách,
Covid 19 làm nhiều vấn đề pháp lý phát sinh, nhiều rủi ro pháp lý xuất hiện. Do vậy, thời gian này và sắp tới Quý khách cần dùng THƯ VIỆN PHÁP LUẬT nhiều hơn.
Là sản phẩm online, nên 220 nhân sự chúng tôi vừa làm việc tại trụ sở, vừa làm việc tại nhà ngay từ đầu tháng 3.
Chúng tôi tin chắc dịch vụ sẽ được cung ứng bình thường trong mọi tình huống.
Với sứ mệnh giúp quý khách loại rủi ro pháp lý, nắm cơ hội làm giàu, THƯ VIỆN PHÁP LUẬT cam kết với 2,2 triệu khách hàng của mình:
1. Cung cấp dịch vụ tốt, cập nhật văn bản luật nhanh;
2. Hỗ trợ pháp lý ngay, và là những trợ lý pháp lý mẫn cán;
3. Chăm sóc và giải quyết vấn đề của khách hàng tận tâm;
4. Thanh toán trực tuyến bằng nhiều công cụ thanh toán;
5. Hợp đồng, phiếu chuyển giao, hóa đơn,…đều có thể thực hiện online;
6. Trường hợp khách không thực hiện online, thì tại Hà Nội, TP. HCM chúng tôi có nhân viên giao nhận an toàn, và tại các tỉnh thì có nhân viên bưu điện thực hiện giao nhận;
THƯ VIỆN PHÁP
LUẬT luôn là:
Chỗ dựa pháp lý;
Dịch vụ loại rủi ro pháp lý;
Công cụ nắm cơ hội làm giàu;
Chúc Quý khách mạnh khỏe, vui vẻ và “…loại
rủi ro pháp lý, nắm cơ hội làm giàu…” !

Xin chân thành cảm ơn Thành viên đã sử dụng www.ThuVienPhapLuat.vn
|
|