|
Statistics
- Documents in English (15611)
- Official Dispatches (1355)
Popular Documents
-
Decree No. 29/2025/ND-CP dated February 24, 2025 on defining functions, tasks, powers and... (1)
-
Resolution No. 188/2025/QH15 dated February 19, 2025 on pilot implementation of certain... (1)
-
Law No. 63/2025/QH15 dated February 18, 2025 on government organization (1)
-
Decision No. 382/QD-BTC dated February 26, 2025 on functions, tasks, powers and organizational... (1)
-
Decision No. 245/QD-TTg dated February 05, 2025 on approving planning for nuclear power... (1)
-
Decree No. 10/2025/ND-CP dated January 11, 2025 on amending some articles of Decrees related... (1)
-
Decree No. 51/2025/ND-CP dated March 01, 2025 on amending certain articles of Decree No.... (1)
|
THỦ TƯỚNG CHÍNH
PHỦ
-------
|
CỘNG HÒA XÃ HỘI
CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập - Tự do - Hạnh phúc
---------------
|
Số: 1284/CĐ-TTg
|
Hà Nội, ngày 01
tháng 12 năm 2023
|
CÔNG ĐIỆN
VỀ TĂNG CƯỜNG CÔNG TÁC
QUẢN LÝ, SỬ DỤNG HÓA ĐƠN ĐIỆN TỬ ĐỐI VỚI HOẠT ĐỘNG KINH DOANH, BÁN LẺ XĂNG DẦU
THỦ TƯỚNG CHÍNH PHỦ điện:
|
- Bộ trưởng; Thủ trưởng cơ quan ngang bộ, cơ quan
thuộc Chính phủ;
- Chủ tịch Ủy ban nhân dân tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương.
|
Tiếp theo Công điện số 1123/CĐ-TTg ngày 18 tháng 11
năm 2023 về tăng cường quản lý, sử dụng hóa đơn điện tử, góp phần đẩy mạnh công
tác chuyển đổi số, nhằm tăng cường công tác quản lý, sử dụng hóa đơn điện tử đối
với hoạt động kinh doanh, bán lẻ xăng dầu, góp phần tạo môi trường kinh doanh,
bình đẳng, thuận lợi, bảo vệ lợi ích người tiêu dùng và góp phần chống tiêu cực,
tham nhũng, buôn lậu; Thủ tướng Chính phủ yêu cầu các Bộ trưởng, Thủ trưởng cơ
quan ngang bộ, cơ quan thuộc Chính phủ, Chủ tịch Ủy ban nhân dân các tỉnh,
thành phố trực thuộc Trung ương khẩn trương thực hiện ngay các nhiệm vụ sau:
1. Bộ trưởng Bộ Tài chính:
a) Chỉ đạo quyết liệt cơ quan thuế các cấp tiếp tục
đẩy mạnh và đa dạng hóa các biện pháp, giải pháp tuyên truyền đến người nộp thuế,
các cửa hàng, doanh nghiệp kinh doanh xăng dầu quy định về phát hành hóa đơn điện
tử theo từng lần bán hàng tại Nghị định số 123/2020/NĐ-CP ngày 19 tháng 10 năm
2020 của Chính phủ quy định về hóa đơn, chứng từ.
b) Chủ trì, phối hợp với Bộ trưởng Công Thương, Bộ
trưởng Bộ Khoa học và Công nghệ, Bộ trưởng Bộ Thông tin và Truyền thông, Bộ trưởng
Bộ Công An và Chủ tịch Ủy ban nhân dân các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung
ương triển khai ngay các giải pháp đồng bộ, hiệu quả, quyết liệt yêu cầu các
đơn vị kinh doanh xăng dầu lập hóa đơn điện tử theo từng lần bán hàng tại các cửa
hàng bán lẻ xăng dầu và kết nối dữ liệu với cơ quan thuế theo quy định; hoàn
thành trong tháng 12 năm 2023.
c) Chủ trì, phối hợp với Bộ trưởng Bộ Công an, Bộ
trưởng Bộ Thông tin và Truyền thông và các cơ quan liên quan xây dựng, hoàn thiện
hệ thống công nghệ thông tin đối với hóa đơn điện tử, đảm bảo việc tiếp nhận, kết
nối thông tin hóa đơn điện tử của cơ quan thuế được thông suốt, thuận lợi, góp phần
nâng cao hiệu quả công tác quản lý thuế; hoàn thành chậm nhất trong Quý I năm
2024.
d) Chỉ đạo cơ quan thuế phối hợp cơ quan công an và
các cơ quan liên quan khác tăng cường thanh tra, kiểm tra việc lập hóa đơn điện
tử tại các cửa hàng kinh doanh xăng dầu, bảo đảm đúng quy định pháp luật, xử lý
nghiêm theo pháp luật nếu không thực hiện hoặc cố tình không thực hiện.
2. Bộ trưởng Bộ Công Thương:
Chỉ đạo cơ quan quản lý thị trường thực hiện giám
sát chặt chẽ, tổ chức kiểm tra, thanh tra việc chấp hành quy định của pháp luật
về kinh doanh xăng dầu của các cơ sở kinh doanh xăng dầu trên địa bàn, xử lý
nghiêm, kịp thời mọi hành vi vi phạm các quy định về điều kiện kinh doanh xăng
dầu; phối hợp với cơ quan thuế kiểm tra, giám sát và xử lý các vi phạm pháp luật
về hóa đơn điện tử theo từng lần bán hàng của đơn vị kinh doanh xăng dầu theo
đúng quy định của pháp luật.
3. Bộ trưởng các Bộ, thủ trưởng các cơ quan liên
quan:
Phối hợp chặt chẽ với Bộ trưởng Bộ Tài chính trong
việc kết nối, chia sẻ thông tin, dữ liệu, công tác thanh tra, kiểm tra, giám
sát việc phát hành, sử dụng hóa đơn điện tử, đặc biệt đối với lĩnh vực xăng dầu...
nhằm nâng cao hiệu quả, hiệu lực công tác quản lý thuế, ngăn ngừa các hành vi
gian lận, trốn thuế, chống thất thu thuế.
4. Chủ tịch Ủy ban nhân dân các tỉnh, thành phố trực
thuộc Trung ương:
a) Chỉ đạo các cơ quan tại địa phương (tài chính,
công thương, công an, truyền thông, kế hoạch và đầu tư, khoa học công nghệ,...)
phối hợp chặt chẽ với cơ quan thuế nắm bắt thực trạng triển khai hóa đơn điện tử
theo từng lần bán hàng, mức độ, khả năng đáp ứng việc triển khai áp dụng hóa
đơn điện tử theo từng lần bán hàng, kết nối với cơ quan thuế của các cửa hàng
kinh doanh bán lẻ xăng dầu tại địa phương để tham mưu, đề xuất với Chủ tịch Ủy
ban nhân dân các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương các giải pháp, biện pháp
quyết liệt thúc đẩy, giám sát các đơn vị kinh doanh bán lẻ xăng dầu trên địa
bàn thực hiện được việc phát hành hóa đơn điện tử sau từng lần bán hàng theo
quy định.
b) Tăng cường chỉ đạo các sở, ban ngành tại địa
phương phối hợp chặt chẽ với cơ quan thuế đẩy mạnh công tác quản lý, kiểm tra
giám sát, phát hiện và xử lý nghiêm các trường hợp sai phạm, không thực hiện hoặc
cố tình không thực hiện việc phát hành hóa đơn điện tử theo từng lần bán hàng đối
với hoạt động bán lẻ xăng dầu tại địa phương và kết nối điện tử với cơ quan thuế.
5. Giao Phó Thủ tướng Lê Minh Khái trực tiếp chỉ đạo,
kiểm tra việc triển khai thực hiện Công điện này.
6. Văn phòng Chính phủ theo dõi, đôn đốc theo chức
năng, nhiệm vụ được giao, kịp thời báo cáo Thủ tướng Chính phủ các vấn đề phát
sinh vượt thẩm quyền theo quy định./.
Nơi nhận:
- Như trên;
- TTgCP, các PTTg;
- Văn phòng Tổng Bí thư;
- Văn phòng Quốc hội;
- Văn phòng Chủ tịch nước;
- VPCP: BTCN, PCN Mai Thị Thu Vân,
các Vụ, Cục: TH, PL, KSTT, TGĐ Cổng TTĐT;
- Lưu: VT, KTTH (03) Trang
|
THỦ TƯỚNG
Phạm Minh Chính
|
THE PRIME
MINISTER
-------
|
THE SOCIALIST
REPUBLIC OF VIETNAM
Independence - Freedom - Happiness
---------------
|
No. 1284/CD-TTg
|
Hanoi,
December 1, 2023
|
OFFICIAL TELEGRAM ON
STRENGTHENING THE MANAGEMENT AND USE OF ELECTRONIC INVOICES FOR RETAIL PETROL
AND OIL SALES PRIME MINISTER telegraphs: - Ministers; Heads of ministerial-level agencies
and Governmental agencies;
- Presidents of the People's Committee of provinces and centrally affiliated
cities (hereinafter referred to as provincial People’s Committees). Following the Prime Minister's Official Telegram
No. 1123/CD-TTg dated November 18, 2023 on strengthening the management and use
of electronic invoices to promote digital transformation, in order to
strengthen the management and use of electronic invoices for retail petrol and
oil sales, contributing to creating a fair, convenient business environment,
protecting consumer interests, and combating corruption, embezzlement, and
smuggling, the Prime Minister requests the following ministries, heads of
ministerial agencies, Governmental agencies, and provincial People's Committees
to promptly implement the following tasks: 1. Minister of Finance: a) Direct tax authorities at all levels to take
decisive action to continue promoting and expanding the range of measures and
solutions to ensure widespread understanding and compliance with the electronic
invoice issuance regulations per sale outlined in Decree No. 123/2020/ND-CP of
October 19, 2020 to taxpayers, petrol and oil retailers and businesses. ... ... ... Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents. c) Take charge and cooperate with Minister of
Public Security, the Minister of Information and Communications and relevant
agencies in developing and enhancing the electronic invoice IT system. This
ensures seamless and efficient receipt and connection of electronic invoice
data for tax authorities, thereby improving tax management effectiveness;
complete no later than the first quarter of 2024. d) Direct the tax authority to coordinate with the police
and other relevant agencies to strengthen inspections and oversight of
electronic invoice issuance at petrol and oil retailers, enforce compliance
with legal regulations and hold violators, including those intentionally
non-compliant or non-intentionally non-compliant, accountable under the law. 2. Minister of Industry and Trade: Direct market management agencies to strictly
monitor, inspect, and enforce compliance with petrol and oil trading
regulations by all establishments in their jurisdiction. They must hold
violators accountable and work alongside tax authorities to investigate and
address any breaches of electronic invoice laws per transaction within their
businesses in accordance with the law. 3. Ministers of ministries, heads
of relevant agencies: Coordinate closely with the Minister of Finance in
connecting and sharing information and data, inspection, examination and
supervision of the issuance and use of electronic invoices, especially for
petrol and oil field, etc. This collaborative effort aims to enhance tax
management efficiency, deter fraud, and tax evasion, and ultimately prevent
revenue loss. 4. Presidents of provincial
People's Committees: a) Direct local agencies, including finance,
industry and trade, police, communications, and others, to collaborate
closely with tax authorities. They must assess the current state of electronic
invoice issuance per transaction for petrol and oil retailers, including
compliance levels and data connectivity with tax authorities. Based on this
assessment, they will develop and propose decisive solutions to the Provincial
People's Committees for promoting and supervising the implementation of
electronic invoicing by petrol and oil retailers per transaction in compliance
with regulations. b) Direct local departments and agencies to
coordinate closely with tax authorities. This includes strengthening
management, inspections, and supervision to identify and strictly address any
violations, non-compliance, or intentional non-compliance with electronic invoice
issuance per transaction for petrol and oil retail trade in provinces and
ensure proper electronic data connection with tax authorities. ... ... ... Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents. 6. The Government Office shall
monitor, urge the implementation of this Circular in accordance with the
assigned functions and tasks, and promptly report to the Prime Minister any
issues arising beyond the authority as prescribed./. PRIME MINISTER
Pham Minh Chinh
Official Telegram No. 1284/CD-TTg dated December 1, 2023 on strengthening the management and use of electronic invoices for retail petrol and oil sales
Official number:
|
1284/CD-TTg
|
|
Legislation Type:
|
Official Telegram
|
Organization:
|
The Prime Minister of Government
|
|
Signer:
|
Pham Minh Chinh
|
Issued Date:
|
01/12/2023
|
|
Effective Date:
|
Premium
|
Gazette dated:
|
Updating
|
|
Gazette number:
|
Updating
|
|
Effect:
|
Premium
|
Official Telegram No. 1284/CD-TTg dated December 1, 2023 on strengthening the management and use of electronic invoices for retail petrol and oil sales
|
|
|
Address:
|
17 Nguyen Gia Thieu street, Ward Vo Thi Sau, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam.
|
Phone:
|
(+84)28 3930 3279 (06 lines)
|
Email:
|
inf[email protected]
|
|
|
NOTICE
Storage and Use of Customer Information
Dear valued members,
Decree No. 13/2023/NĐ-CP on Personal Data Protection (effective from July 1st 2023) requires us to obtain your consent to the collection, storage and use of personal information provided by members during the process of registration and use of products and services of THƯ VIỆN PHÁP LUẬT.
To continue using our services, please confirm your acceptance of THƯ VIỆN PHÁP LUẬT's storage and use of the information that you have provided and will provided.
Pursuant to Decree No. 13/2023/NĐ-CP, we has updated our Personal Data Protection Regulation and Agreement below.
Sincerely,
I have read and agree to the Personal Data Protection Regulation and Agreement
Continue
|
|