BỘ Y TẾ
-------

CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập - Tự do - Hạnh phúc
---------------

Số: 19/2022/TT-BYT

Hà Nội, ngày 31 tháng 12 năm 2022

 

THÔNG TƯ

HƯỚNG DẪN XÂY DỰNG ĐỊNH MỨC KINH TẾ - KỸ THUẬT CỦA DỊCH VỤ KHÁM BỆNH, CHỮA BỆNH THUỘC LĨNH VỰC QUẢN LÝ NHÀ NƯỚC CỦA BỘ Y TẾ

BỘ TRƯỞNG BỘ Y TẾ

Căn cứ Luật khám bệnh, chữa bệnh số 40/2009/QH12;

Căn cứ Luật giá số 11/2012/QH13 đã được sửa đổi, bổ sung bởi Luật số 61/2014/QH13Luật số 64/2020/QH14;

Căn cứ Nghị định 60/2021/NĐ-CP ngày 21 tháng 6 năm 2021 của Chính phủ quy định cơ chế tự chủ của đơn vị sự nghiệp công lập;

Căn cứ Nghị định số 95/2022/NĐ-CP ngày 15 tháng 11 năm 2022 của Chính phủ quy định chức năng, nhiệm vụ, quyền hạn và cơ cấu tổ chức của Bộ Y tế;

Theo đề nghị của Cục trưởng Cục Quản lý Khám, chữa bệnh;

Bộ trưởng Bộ Y tế ban hành Thông tư hướng dẫn xây dựng định mức kinh tế - kỹ thuật của dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh thuộc lĩnh vực quản lý nhà nước của Bộ Y tế.

Chương I

QUY ĐỊNH CHUNG

Điều 1. Phạm vi điều chỉnh

Thông tư này quy định về nội dung, nguyên tắc, cách tính định mức kinh tế - kỹ thuật của dịch vụ ngày - giường và kỹ thuật khám bệnh, chữa bệnh (sau đây gọi tắt là dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh).

Điều 2. Giải thích từ ngữ

Trong Thông tư này các từ ngữ dưới đây được hiểu như sau:

1. Định mức thuốc, vật tư cấy ghép, dụng cụ, vật liệu, thuốc thử, chất hiệu chuẩn in vitro và các vật tư khác (sau đây gọi tắt là thuốc, vật tư y tế) là lượng tiêu hao thuốc, vật tư y tế được sử dụng trực tiếp để thực hiện 01 dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh.

2. Định mức trang thiết bị là thời gian sử dụng cần thiết đối với từng loại thiết bị được sử dụng trực tiếp để thực hiện 01 hoặc nhiều dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh trong cùng một thời điểm.

3. Định mức lao động trực tiếp là mức tiêu hao về số lượng người lao động, thời gian lao động cần thiết được sử dụng trực tiếp để thực hiện 01 dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh.

Điều 3. Nội dung và việc sử dụng định mức kinh tế - kỹ thuật dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh

1. Định mức kinh tế - kỹ thuật dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh bao gồm:

a) Định mức lao động trực tiếp;

b) Định mức thuốc, vật tư y tế;

c) Định mức trang thiết bị (không bao gồm vật tư y tế).

2. Định mức kinh tế - kỹ thuật được sử dụng làm căn cứ để tính giá dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh, bao gồm:

a) Định mức lao động trực tiếp là căn cứ để tính chi phí tiền lương;

b) Định mức thuốc, vật tư y tế là căn cứ để tính chi phí trực tiếp;

c) Định mức trang thiết bị (không bao gồm vật tư y tế) là căn cứ để tính chi phí khấu hao.

3. Các yếu tố hình thành giá không quy định định mức kinh tế - kỹ thuật tại khoản 1 Điều này (như khấu hao cơ sở hạ tầng; bảo trì, bảo dưỡng cơ sở hạ tầng, trang thiết bị; năng lượng, nhiên liệu; kiểm soát nhiễm khuẩn; quản lý - điều hành) được xác định theo các phương pháp xây dựng giá theo quy định của pháp luật về giá.

Điều 4. Nguyên tắc xây dựng, áp dụng định mức kinh tế - kỹ thuật

1. Định mức kinh tế-kỹ thuật được xây dựng trên cơ sở khoa học, phù hợp với thực tiễn, theo nguyên tắc tính trung bình tiên tiến.

2. Định mức kinh tế - kỹ thuật không được sử dụng làm căn cứ giám định chi phí khám bệnh, chữa bệnh của dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh đã thực hiện.

Chương II

CÁCH TÍNH ĐỊNH MỨC KINH TẾ - KỸ THUẬT

Điều 5. Cách tính định mức lao động trực tiếp

Định mức lao động trực tiếp được tính theo số lượng người, số giờ và trình độ chuyên môn của người lao động cần thiết sử dụng trực tiếp để thực hiện 01 dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh.

Điều 6. Cách tính định mức thuốc, vật tư y tế

1. Xác định danh mục, chủng loại thuốc, vật tư y tế cần thiết sử dụng khi thực hiện mỗi dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh để đưa vào tính định mức kinh tế - kỹ thuật. Những thuốc, vật tư y tế được sử dụng nhưng không bao gồm trong định mức kinh tế - kỹ thuật sẽ được tính theo quy định tại Khoản 3 Điều 3 Thông tư này.

2. Xác định định mức về thuốc, vật tư y tế theo hướng dẫn hoặc quy định của nhà sản xuất hoặc các quy định khác có liên quan.

3. Đối với thuốc, vật tư y tế mà 1 đơn vị số lượng có thể sử dụng cho nhiều hơn 1 lượt dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh (ví dụ đầu dò, gel siêu âm, quần, áo, mũ của nhân viên), định mức được tính theo công thức sau:

Định mức thuốc, vật tư y tế =

1

Số lượt kỹ thuật hoặc số người bệnh sử dụng

4. Xác định tỷ lệ (%) hao hụt (nếu có).

Điều 7. Cách tính định mức trang thiết bị

1. Xác định địa điểm thực hiện dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh (ví dụ phòng mổ, phòng tiểu phẫu, phòng xét nghiệm).

2. Thống kê trang thiết bị sử dụng để hoàn thành một dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh, bao gồm trang thiết bị sử dụng trực tiếp trong kỹ thuật và trang thiết bị dùng chung của phòng thực hiện kỹ thuật (như điều hòa, đèn chiếu sáng).

3. Xác định định mức trang thiết bị bằng cách xác định thời gian sử dụng cần thiết đối với từng loại trang thiết bị để thực hiện 01 hoặc nhiều lượt, loại dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh trong cùng một thời điểm.

Chương III

TỔ CHỨC THỰC HIỆN VÀ TRÁCH NHIỆM THI HÀNH

Điều 8. Tổ chức thực hiện

1. Cục Quản lý Khám, chữa bệnh chịu trách nhiệm:

a) Tham mưu cho Bộ trưởng Bộ Y tế trong việc giao nhiệm vụ cho các cơ quan, đơn vị xây dựng định mức kinh tế - kỹ thuật dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh theo quy định tại Thông tư này;

b) Chủ trì tổ chức thẩm định định mức kinh tế - kỹ thuật dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh được xây dựng theo quy định tại điểm a Khoản này và trình Bộ trưởng Bộ Y tế xem xét, phê duyệt định mức kinh tế - kỹ thuật dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh;

c) Chỉ đạo, hướng dẫn sơ kết, tổng kết, kiểm tra việc thực hiện Thông tư này.

2. Cục Quản lý Y Dược cổ truyền, Cục Phòng, chống HIV/AIDS chủ trì tổ chức xây dựng và thẩm định định mức kinh tế - kỹ thuật dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh theo lĩnh vực được phân công theo quy định tại khoản 1 Điều 3 Thông tư này và trình Bộ trưởng Bộ Y tế xem xét, phê duyệt định mức kinh tế - kỹ thuật dịch vụ khám bệnh, chữa bệnh.

3. Vụ Kế hoạch - Tài chính có trách nhiệm:

a) Tham mưu cho Bộ trưởng Bộ Y tế trong việc bố trí kinh phí để thực hiện nhiệm vụ xây dựng định mức kinh tế - kỹ thuật;

b) Phối hợp với Cục Quản lý Khám, chữa bệnh, Cục Quản lý Y Dược cổ truyền, Cục Phòng, chống HIV/AIDS trong việc xây dựng, thẩm định định mức kinh tế - kỹ thuật trước khi trình Bộ trưởng Bộ Y tế xem xét, phê duyệt.

Điều 9. Hiệu lực thi hành

Thông tư này có hiệu lực thi hành kể từ ngày 15 tháng 02 năm 2023

Điều 10. Trách nhiệm thi hành

Cục trưởng Cục Quản lý Khám, chữa bệnh, Vụ trưởng Vụ Kế hoạch - Tài chính, Chánh Văn phòng Bộ, Chánh Thanh tra Bộ, Vụ trưởng, Cục trưởng các Vụ, Cục thuộc Bộ Y tế, Thủ trưởng các đơn vị trực thuộc Bộ Y tế, các tổ chức, cá nhân có liên quan chịu trách nhiệm thi hành Thông tư này.

Trong quá trình thực hiện, nếu có khó khăn, vướng mắc tổ chức, cá nhân phản ánh về Bộ Y tế (Cục Quản lý Khám, chữa bệnh) để được hướng dẫn hoặc nghiên cứu sửa đổi, bổ sung cho phù hợp./.

 


Nơi nhận:
- Ủy ban Xã hội của Quốc hội (để giám sát);
- Văn phòng Chính phủ (Phòng Công báo, Cổng thông tin điện tử Chính phủ);
- Bộ trưởng (để b/c);
- Các Thứ trưởng;
- Các Bộ, cơ quan ngang Bộ, cơ quan thuộc Chính phủ;
- Bộ Tư pháp (Cục Kiểm tra văn bản QPPL);
- Các đơn vị thuộc, trực thuộc Bộ Y tế;
- UBND các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương;
- Sở Y tế các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương;
- Cổng Thông tin điện tử Bộ Y tế;
- Lưu: VT, KCB, PC.

KT. BỘ TRƯỞNG
THỨ TRƯỞNG




Trần Văn Thuấn

 

MINISTRY OF HEALTH OF VIETNAM
-------

SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM
Independence - Freedom – Happiness
---------------

No. 19/2022/TT-BYT

Hanoi, December 31, 2022

 

CIRCULAR

GUIDELINES FOR DEVELOPMENT OF ECONOMIC – TECHNICAL NORMS FOR MEDICAL SERVICES UNDER MANAGEMENT OF THE MINISTRY OF HEALTH

THE MINISTER OF HEALTH

Pursuant to the Law on Medical Examination and Treatment No. 40/2009/QH12;

Pursuant to the Law on Pricing No. 11/2012/QH13, which is amended by the Law No. 61/2014/QH13 and the Law No. 64/2020/QH14;

Pursuant to the Government’s Decree No. 60/2021/NĐ-CP dated June 21, 2021 on financial autonomy of public administrative units;

Pursuant to the Government's Decree No. 95/2022/NĐ-CP dated November 15, 2022, defining the functions, tasks, powers and organizational structure of the Ministry of Health;

At the request of the Director of Department of Medical Service Administration;

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Chapter I

GENERAL PROVISIONS

Article 1. Scope

This Circular provides for contents, principles, methods for calculation of economic – technical norms for bed-day services, examination and treatment services (hereinafter referred to as "medical services").

Article 2. Definitions

For the purposes of this Circular, the terms below are construed as follows:

1. Norm for consumption of drugs, implantation supplies, stools, materials, in vitro calibrators, reagents and other supplies (hereinafter referred to as "drugs and medical supplies") are the direct consumption of drugs and medical supplies for provision of 01 medical service.

2. Device use norm is the necessary period of time over which a device is used to directly provide 01 or multiple medical services at a time.

3. Direct labor norm is the quantity of workers and working time that is necessary to directly provide 01 medical service.

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



1. Economic – technical norms for medical services include:

a) Direct labor norms;

b) Norms for drugs and medical supplies;

c) Device use norms (excluding medical supplies).

2. Economic – technical norms are used as the basis for pricing of medical services, including:

a) Direct labor norms are the basis for calculation of salaries;

b) Norms for drug and medical supplies are the basis for calculation of direct expenses;

c) Device use norms (excluding medical supplies) are the basis for calculating depreciation.

3. Pricing elements without economic – technical norms prescribed in Clause 1 of this Article (such as depreciation of infrastructure; maintenance of infrastructure and equipment; energy, fuel; bacterial contamination control; management – administration) shall be determined according to pricing methods prescribed by pricing laws.

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



1. Economic – technical norms shall be developed based on science, reality and moving average.

2. Economic – technical norms must not be used as the basis for verification of costs of medical services that have been provided.

Chapter II

CALCULATION OF ECONOMIC – TECHNICAL NORMS

Article 5. Calculation of direct labor norms

Direct labor norm shall be calculated according to the quantity of workers, number of hours and professional expertise that are necessary to directly provide 01 medical service.

Article 6. Calculation of norms for drugs and medical supplies

1. Determine the list, categories of drugs and medical supplies that are necessary for each medical service in order to include them to the economic – technical norms. The drugs and medical supplies that are used but are not included in economic – technical norms shall be calculated in accordance with Clause 3 Article 3 of this Circular.

2. The norms for drugs and medical supplies shall be determined according to instructions or regulations of the manufacturers or other relevant regulations.

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Norm for a drug/medical supply =

1

Number of times used

4. Determine loss percentage (if any).

Article 7. Calculation of device use norms

1. Determine the location of medical service provision (such as operating room, minor surgery room, testing room).

2. Tally up the devices used for completion of a medical service, including devices directly used for the procedure and devices commonly used in room where the technique is performed (such as air conditioners, lights).

3. Determine the device use norm by finding the necessary period of time over which a device is used to provide a medical service once or multiple times, or multiple medical services at a time.

Chapter III

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Article 8. Organization of implementation

1. Department of Medical Service Administration shall:

a) Advise the Minister of Health assigning agencies and units to develop their economic – technical norms for medical services in accordance with this Circular;

b) Organize verification of economic – technical norms for medical services mentioned in Point a of this Clause, submit them to the Minister of Health for consideration and approval;

c) Direct and provide guidance on summarization and inspection of the implementation of this Circular.

2. Traditional Medicine Department, HIV/AIDS Control Department shall organize the development and verification of economic – technical norms for medical services under their management as prescribed in Clause 1 Article 3 of this Circular, and submit them to the Minister of Health for consideration and approval.

3. Planning – Finance Department shall:

a) Advise the Minister of Health shall provide funding for development of economic – technical norms;

b) Cooperate with Department of Medical Service Administration, Traditional Medicine Department, HIV/AIDS Control Department in development and verification of economic – technical norms before submitting them to the Minister of Health for consideration and approval.

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



This Circular shall enter into force on February 15, 2023.

Article 10. Responsibility for implementation

The Director of Department of Medical Service Administration, Director of Planning – Finance Department, the Chief of the Ministry Office, the Ministerial Chief Inspector, Directors of Departments of the Ministry of Health, heads of units affiliated to the Ministry of Health, relevant organizations and individuals are responsible for the implementation of this Circular.

Difficulties that arise during the implementation of this Circular should be reported to the Ministry of Health (Department of Medical Service Administration) for guidance or revisions./.

 

 

PP MINISTER
DEPUTY MINISTER




Tran Van Thuan

 

You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


Circular No. 19/2022/TT-BYT dated December 31, 2022 on guidelines for development of economic – technical norms for medical services under management of the Ministry of Health
Official number: 19/2022/TT-BYT Legislation Type: Circular
Organization: The Ministry of Health Signer: Tran Van Thuan
Issued Date: 31/12/2022 Effective Date: Premium
Gazette dated: Updating Gazette number: Updating
Effect: Premium

You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


Circular No. 19/2022/TT-BYT dated December 31, 2022 on guidelines for development of economic – technical norms for medical services under management of the Ministry of Health

Address: 17 Nguyen Gia Thieu street, Ward Vo Thi Sau, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam.
Phone: (+84)28 3930 3279 (06 lines)
Email: info@ThuVienPhapLuat.vn

Copyright© 2019 by THƯ VIỆN PHÁP LUẬT
Editorial Director: Mr. Bui Tuong Vu

DMCA.com Protection Status