|
Statistics
- Documents in English (15393)
- Official Dispatches (1335)
|
BỘ TÀI CHÍNH
TỔNG CỤC THUẾ
-------
|
CỘNG HÒA XÃ HỘI
CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập - Tự do - Hạnh phúc
---------------
|
Số: 586/TCT-TTKT
V/v tăng cường công tác thanh tra, kiểm tra
thuế năm 2023
|
Hà Nội, ngày 01
tháng 3 năm 2023
|
Kính
gửi: Cục Thuế các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung
ương.
Thực hiện Nghị quyết số 01/NQ-CP ngày 06/01/2023 của
Chính phủ về nhiệm vụ, giải pháp chủ yếu thực hiện Kế hoạch phát triển kinh tế
- xã hội, Dự toán ngân sách nhà nước, cải thiện môi trường kinh doanh, nâng cao
năng lực cạnh tranh quốc gia năm 2023; Quyết định số 33/QĐ-TCT ngày 12/01/2023
của Bộ Tài chính về việc ban hành kế hoạch hành động của Bộ Tài chính thực hiện
Nghị quyết số 01/NQ-CP ngày 12/01/2023, nhằm tăng cường, nâng cao chất lượng hiệu
quả công tác thanh tra, kiểm tra thuế, góp phần thực hiện thắng lợi nhiệm vụ
chính trị được giao, Tổng cục Thuế đề nghị các Cục Thuế tổ chức thực hiện một số
công việc sau:
1. Hoàn thành kế hoạch thanh tra, kiểm tra thuế còn
tồn, dở dang của năm 2022 trước ngày 29/4/2023. Đồng thời, tổ chức thực hiện
ngay kế hoạch thanh tra, kiểm tra thuế năm 2023 đã được Tổng cục Thuế phê duyệt
theo Quyết định số 1960/QĐ-TCT ngày 15/12/2022. Cục Thuế chủ động lập kế hoạch
triển khai, giao chỉ tiêu phấn đấu hoàn thành nhiệm vụ thanh tra, kiểm tra thuế
gắn với việc xét thi đua, khen thưởng đến từng công chức và từng bộ phận thanh
tra, kiểm tra thuế.
- Áp dụng nguyên tắc quản lý rủi ro trong thực hiện
thanh tra, kiểm thuế: sử dụng các tiêu chí có điểm rủi ro cao khi lập kế hoạch
kết hợp với nguồn thông tin, dữ liệu của ngành thuế và các thông
tin thu thập từ bên thứ ba để phân tích các yếu tố rủi ro, từ đó xác định nội
dung cần tập trung thanh tra, kiểm tra thuế. Xây dựng phương án triển khai công
tác thanh tra, kiểm tra linh hoạt, tăng cường triển khai và đẩy mạnh trao đổi
thông tin, dữ liệu phục vụ công tác thanh tra, kiểm tra thuế thông qua phương
thức giao dịch điện tử giữa cơ quan thuế và người nộp thuế.
- Chỉ đạo quyết liệt và nghiêm túc trong công tác
nhập dữ liệu kết quả công tác thanh tra, kiểm tra hàng tháng vào ứng dụng hỗ trợ
thanh tra, kiểm tra (TTR) để kịp thời có số liệu báo cáo kết quả thường xuyên
và đột xuất.
- Thực hiện việc ghi Nhật ký điện tử theo đúng quy
định, tiến độ thanh tra, kiểm tra; Tăng cường công tác giám sát hoạt động của
Đoàn Thanh tra, kiểm tra thuế nhằm đảm bảo việc chấp hành pháp luật,
quy trình thanh tra, kiểm tra thuế, tuân thủ chuẩn mực đạo đức, quy tắc ứng xử
của công chức thuế và ý thức kỷ luật của Trưởng đoàn, Phó trưởng đoàn,
thành viên Đoàn thanh tra, kiểm tra thuế.
- Đôn đốc thu hồi kịp thời tiền thuế, tiền phạt qua
thanh tra, kiểm tra vào ngân sách Nhà nước. Đảm bảo 100% các cuộc thanh tra, kiểm
tra thực hiện đúng quy định của Luật Quản lý thuế, Luật Thanh tra, Quy trình
thanh tra thuế, Quy trình kiểm tra thuế. Khi thực hiện thanh tra thuế cần cập
nhật kịp thời các bước được quy định tại Thông tư 06/2021/TT-TTCP
ngày 01/10/2021 của Thanh tra Chính phủ từ khâu thu thập
thông tin, tài liệu để chuẩn bị thanh tra đến khi kết thúc cuộc thanh tra.
3. Tăng cường công tác thanh tra, kiểm tra thuế đối
với các doanh nghiệp hoạt động trong lĩnh vực thương mại điện tử, kinh doanh
trên nền tảng số.
4. Tăng cường công tác thanh tra, kiểm tra thuế
trong lĩnh vực hóa đơn:
- Các Cục Thuế thực hiện triển khai áp dụng ngay bộ
chỉ số tiêu chí trong việc đánh giá rủi ro để thực hiện kiểm tra việc quản lý
và sử dụng hóa đơn ban hành tại Quyết định số 78/QĐ-TCT ngày 02/02/2023 của Tổng
cục Thuế. Trên cơ sở đó, rà soát, đánh giá xác định doanh nghiệp có dấu hiệu rủi
ro cao trong việc sử dụng hóa đơn để thực hiện kiểm tra vi phạm về hóa đơn (nếu
có); và thực hiện giám sát trọng điểm, thực hiện các biện pháp thanh tra, kiểm
tra thuế theo quy định (tập trung vào các yếu tố rủi ro và kiểm tra kho hàng, vận
chuyển, bố xếp, tài sản...).
5. Tăng cường công tác thanh tra, kiểm tra hoàn thuế
GTGT, thực hiện đánh giá, phân loại rủi ro các hồ sơ hoàn để thực hiện thanh
tra, kiểm tra 100% trong vòng một năm (kể từ thời điểm hoàn thuế) đối với các hồ
sơ xác định có rủi ro cao. Thực hiện thanh tra, kiểm tra sau hoàn thuế GTGT đối
với các hồ sơ thuộc diện hoàn thuế trước trong năm và kiểm tra hồ sơ đã hoàn
các năm trước đảm bảo theo đúng quy định tại khoản 1, Điều 77,
Luật Quản lý thuế số 38/2019/QH14.
6. Tăng cường công tác thanh tra, kiểm tra thuế đối
với các doanh nghiệp có phát sinh giao dịch liên kết tập trung vào các doanh
nghiệp có vốn đầu tư nước ngoài thua lỗ hoặc có kết quả kinh doanh thấp so với
các doanh nghiệp cùng ngành trên địa bàn; các doanh nghiệp có giao dịch liên kết
chiếm tỷ trọng lớn trong tổng giá trị giao dịch, được hưởng ưu đãi về thuế; các
doanh nghiệp có hoạt động kinh doanh với chức năng đơn giản như sản xuất theo hợp
đồng, gia công, lắp ráp trong các ngành sản xuất linh kiện điện tử, dệt may, da
giầy... nhưng mức lợi nhuận thấp; các doanh nghiệp có phát sinh các chi phí
cung cấp dịch vụ nội bộ, bản quyền... với giá trị lớn từ các bên liên kết.
7. Thực hiện đôn đốc, rà soát, kiểm tra hồ sơ khai
thuế của các doanh nghiệp, cá nhân có hoạt động kinh doanh bất động sản, chú trọng
các doanh nghiệp bất động sản đã mở bán nhưng không công
khai trên các phương tiện thông tin đại chúng; các dự án bất động sản phục vụ
tiêu dùng như nhà ở xã hội, văn phòng cho thuê, bất động sản phục vụ sản xuất,
công nghiệp; các doanh nghiệp có hoạt động chuyển nhượng dự án bất động sản.
Trường hợp xác định có rủi ro cao về thuế thì bổ sung vào kế hoạch thanh tra,
kiểm tra để thực hiện thanh tra, kiểm tra tại trụ sở người nộp thuế; kiểm tra tại
trụ sở cơ quan thuế
8. Khẩn trương, nghiêm túc và triển khai quyết liệt
các biện pháp theo quy định để thực hiện kịp thời các văn bản chỉ đạo về công
tác thanh tra, kiểm tra thuế của Tổng cục Thuế; các kiến nghị, kết luận của Kiểm
toán Nhà nước, Thanh tra Chính phủ; các kế hoạch, chương trình hành động của
Ban chỉ đạo 389 Quốc Gia, Ban chỉ đạo 389 Bộ Tài chính... Đối với các trường hợp
khó khăn, vướng mắc khi đôn đốc triển khai thực hiện, các Cục Thuế
chủ động phối hợp, báo cáo các cơ quan chức năng, các cấp có thẩm quyền để được
hướng dẫn, triển khai thực hiện theo đúng quy định.
9. Tăng cường công tác phối hợp giữa các cơ quan có
thẩm quyền để đấu tranh chống các hành vi trốn thuế, gian lận thuế, tội phạm về
thuế. Trong quá trình thanh tra, kiểm tra nếu phát hiện có dấu hiệu tội phạm
thì chuyển ngay hồ sơ vụ việc đến cơ quan điều tra có thẩm quyền để điều tra, xử
lý theo quy định của pháp luật, không chờ đến khi kết thúc quá trình thanh tra,
kiểm tra mới chuyển hồ sơ.
10. Tăng cường kỷ cương, kỷ luật, thái độ, tác
phong ứng xử của công chức thuế trong khi triển khai thực hiện nhiệm vụ công
tác thanh tra, kiểm tra thuế theo Quyết định số 429/TCT-TCCB ngày 14/02/2023 của
Tổng cục Thuế.
Tổng cục Thuế thông báo để các Cục Thuế biết và triển
khai thực hiện. Nếu có vướng mắc, đề nghị các Cục Thuế phản ánh về Tổng cục Thuế
(qua Cục Thanh tra - Kiểm tra thuế) để kịp thời xử lý./.
Nơi nhận:
- Như trên;
- Cục Thuế DNL (để thực hiện);
- Lưu VT, TTKT.
|
KT. TỔNG CỤC
TRƯỞNG
PHÓ TỔNG CỤC TRƯỞNG
Vũ Chí Hùng
|
MINISTRY OF
FINANCE OF VIETNAM
GENERAL DEPARTMENT OF TAXATION OF VIETNAM
-------
|
SOCIALIST
REPUBLIC OF VIETNAM
Independence - Freedom – Happiness
---------------
|
No. 586/TCT-TTKT
intensified tax inspections and audits in
2023
|
Hanoi, March 01,
2023
|
To: Tax
Departments of provinces or central-affiliated cities. Implementing Resolution No. 01/NQ-CP dated January
06, 2023 of the Government on major tasks and measures to implement the Plan
for socio-economic development and State Budget Estimate, business environment
improvement and national negotiations capacity building of 2021; Decision No.
33/QD-TCT dated January 12, 2023 of the Ministry of Finance of Vietnam on
promulgation of the action plan of the Ministry of Finance for implementing
Resolution No. 01/NQ-CP dated January 12, 2023, in order to improve the quality
and efficiency of tax inspections and tax audits and contribute to the
successful performance of assigned political tasks, the General Department of
Taxation of Vietnam hereby request Tax Departments to: 1. Complete the unfinished tasks in the 2022’s tax
inspection and tax audit plan before April 29, 2023 and immediately implement
the tax inspection and tax audit plan of 2023 approved by the General
Department of Taxation of Vietnam according to Decision No. 1960/QD-TCT dated
December 15, 2022. Tax Departments shall take the initiative in making plans
for implementation, setting targets for completion of tax inspections in
association with consideration for emulation and reward to aim for and
assigning them to each official and each unit of tax inspections. - Apply risk management principles for tax
inspections: using criteria assessed at high-risk categories when making plans
together with sources of information and data of tax authorities and
information collected from the third parties for analysis of risk factors,
thereby determining contents in need of concentrated tax inspections and tax
audits. Formulate flexible plans for conducting tax inspections and tax audits,
increasing and speeding up exchange of information and data serving tax
inspections by means of electronic transaction between tax authorities and
taxpayers. - Strictly direct the entry of data on monthly
results of tax inspections and tax audits into the tax inspection and tax audit
application (TTR) to promptly prepare periodic and ad hoc reports. - Record electronic logbooks as prescribed by
regulations and progress of tax inspections and tax audits; strengthen
supervision of activities of tax inspectorates in order to ensure the
compliance with tax inspections laws and procedure, compliance with moral
standards and rules of conduct of tax officials and disciplinary awareness of
heads, deputy heads and members of tax inspectorates. - Supervise and speed up collection of taxes and
fines imposed during tax inspections and tax audits and transfer them to state
budget. Ensure that 100% of tax inspections and tax audits are carried out
according to the Law on Tax Management, the Law on Inspection and the tax
inspection procedures. It is necessary to promptly update the steps prescribed
in Circular No. 06/2021/TT-TTCP dated October 01, 2021 of the Government
Inspectorate of Vietnam from collection of information and data for preparation
of tax inspections to the end of tax inspections when carrying out tax
inspections. 3. Intensify tax inspections and tax audits of
enterprises operating electronic commerce and trading on digital platforms. ... ... ... Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents. - Tax Departments shall immediately apply indicator
selection criteria in risk assessment for carrying out inspection of management
and use of invoices promulgated in Decision No. 78/QD-TCT dated February 02,
2023 of the General Department of Taxation. On the basis of results of the
above application, they shall carry out reviewing and assessment to determine
enterprises having signs of high risks in using invoices for carrying out
inspection of violations against regulations on invoicing (if any); and carry
out concentrated supervision, implement measures to carry out tax inspections
and tax audits as prescribed (focus on risk factors and checking of warehouses,
shipping, stacking and assets, etc.). 5. Intensify inspections and audits of VAT refund,
assess and categorize risks of applications for VAT refund to complete inspections
and audits within one year (from the date of tax refund) for high-risk
applications. Conduct inspections after VAT refund for applications eligible
for tax refund before inspection in the year and inspect tax refund
applications that were granted in the previous years according to regulations
in Clause 1 Article 77 of the Law on Tax Management No. 38/2019/QH14. 6. Intensify tax inspections and audits of
enterprises that have related-party transactions, especially foreign-invested
enterprises (FIEs) that suffer losses or have small trading profits compared to
other local enterprises in the same industry; enterprises that have
related-party transactions accounting for a large proportion of the total
transaction value, and are eligible for tax incentives; trading enterprises
that provide basic services such as contract manufacturing, processing and
assembling of electronic components, textiles, leather shoes, etc. with low
profits; enterprises that have incurred expenses of provision of internal
services, royalty payment, etc. with great value from the related parties. 7. Urge, review and inspect tax declarations of
enterprises and individuals having business operations in the real estate
sector, focusing on real estate enterprises that have opened for trading but do
not publish on mass media; real estate projects serving consumption such as
social housing, offices for lease, real estate for production and industry;
enterprises that transfer real estate projects. Cases of high tax-related risks
shall be added to the tax inspection and audit plans for carrying out tax
inspections and audits at the taxpayers’ premises and at tax authorities. 8. Strictly implement measures as prescribed to
promptly implement directives on tax inspections and audits of the General
Department of Taxation; recommendations and conclusions of State Audit of
Vietnam and Government Inspectorate of Vietnam; action plans and programs of
National Committee against Smuggling, Counterfeiting and Trade Fraud (Committee
389) and Committee 389 of the Ministry of Finance, etc. Tax Departments
shall be cooperative and report difficulties arising when supervising and
speeding up implementation to functional agencies and competent authorities for
consideration and implementation as prescribed. 9. Increase cooperation between competent
authorities to fight against acts of tax evasion, tax fraud, tax crimes. During
the process of tax inspection and audit, if any sign of crimes is detected, Tax
Departments shall immediately transfer case files to competent authorities for
investigation and processing as prescribed by law instead of waiting until the
end of the inspection. 10. Strengthen discipline, attitude and behavior of
tax officials during the process of tax inspection and audit as prescribed in Decision
No. 429/TCT-TCCB dated February 14, 2023 of the General Department of Taxation. For your information and compliance. Any
difficulties that arise during the implementation of this document should be
promptly reported to the General Department of Taxation (via Tax Audit -
Inspection Department) for consideration./. ... ... ... Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents. PP. DIRECTOR
GENERAL
DEPUTY DIRECTOR GENERAL
Vu Chi Hung
Official Dispatch 586/TCT-TTKT 2023 intensified tax inspections and audits
Official number:
|
586/TCT-TTKT
|
|
Legislation Type:
|
Official Dispatch
|
Organization:
|
The General Department of Tax
|
|
Signer:
|
Vu Chi Hung
|
Issued Date:
|
01/03/2023
|
|
Effective Date:
|
Premium
|
|
Effect:
|
Premium
|
Official Dispatch No.586/TCT-TTKT dated March 01, 2023 on intensified tax inspections and audits in 2023
|
|
|
Address:
|
17 Nguyen Gia Thieu street, Ward Vo Thi Sau, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam.
|
Phone:
|
(+84)28 3930 3279 (06 lines)
|
Email:
|
info@ThuVienPhapLuat.vn
|
|
|
NOTICE
Storage and Use of Customer Information
Dear valued members,
Decree No. 13/2023/NĐ-CP on Personal Data Protection (effective from July 1st 2023) requires us to obtain your consent to the collection, storage and use of personal information provided by members during the process of registration and use of products and services of THƯ VIỆN PHÁP LUẬT.
To continue using our services, please confirm your acceptance of THƯ VIỆN PHÁP LUẬT's storage and use of the information that you have provided and will provided.
Pursuant to Decree No. 13/2023/NĐ-CP, we has updated our Personal Data Protection Regulation and Agreement below.
Sincerely,
I have read and agree to the Personal Data Protection Regulation and Agreement
Continue
|
|