|
Statistics
- Documents in English (15611)
- Official Dispatches (1355)
Popular Documents
-
Decree No. 29/2025/ND-CP dated February 24, 2025 on defining functions, tasks, powers and... (1)
-
Resolution No. 188/2025/QH15 dated February 19, 2025 on pilot implementation of certain... (1)
-
Law No. 63/2025/QH15 dated February 18, 2025 on government organization (1)
-
Decision No. 382/QD-BTC dated February 26, 2025 on functions, tasks, powers and organizational... (1)
-
Decision No. 245/QD-TTg dated February 05, 2025 on approving planning for nuclear power... (1)
-
Decree No. 10/2025/ND-CP dated January 11, 2025 on amending some articles of Decrees related... (1)
-
Decree No. 51/2025/ND-CP dated March 01, 2025 on amending certain articles of Decree No.... (1)
|
Kính gửi: Cục
Thuế các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương.
Tiếp tục tăng cường các giải pháp về công nghệ
thông tin để phát hiện, kịp thời ngăn chặn những trường hợp gian lận mua, bán
hóa đơn không hợp pháp hoặc sử dụng không hợp pháp hóa đơn để hợp thức hóa chi
phí đầu vào, trốn thuế và trục lợi tiền hoàn thuế giá trị gia tăng (GTGT) từ
ngân sách nhà nước (NSNN). Tổng cục Thuế đề nghị các Cục Thuế thực hiện các nội
dung sau:
1. Thực hiện nghiêm các nhiệm vụ
giải pháp và các nội dung chỉ đạo của Tổng cục Thuế tại Chỉ thị số 01/CT-TCT
ngày 11/4/2023 về việc tăng cường các biện pháp rà soát, kiểm tra hóa đơn nhằm
ngăn chặn gian lận trong việc sử dụng hóa đơn; Công văn số 2812/TCT-TTKT ngày
07/7/2023 về việc triển khai các biện pháp phòng chống tình trạng buôn bán hóa
đơn trên không gian mạng; Công văn số 3638/TCT-VP ngày 18/8/2023 của Tổng cục
Thuế về việc tăng cường công tác quản lý hóa đơn điện tử.
2. Cục trưởng Cục Thuế quán triệt
nhiệm vụ và tổ chức giao nhiệm vụ cụ thể đến từng công chức, đội, phòng, Chi cục
Thuế để thực hiện rà soát, đối chiếu theo danh sách các doanh nghiệp có những nội
dung phát sinh về hóa đơn, về kê khai thuế có nghi vấn rủi ro được các ứng dụng
công nghệ thông tin của ngành, của cơ quan Thuế địa phương tự xây dựng hỗ trợ kết
xuất các doanh nghiệp có rủi ro. Trong quá trình rà soát, đối chiếu dữ liệu NNT
cần lưu ý xem xét một số nội dung sau:
- Ghi nội dung hóa đơn không đúng theo quy định tại
khoản 7 Điều 3 và Điều 10 Nghị định số 123/2020/NĐ-CP ngày
19/10/2020 của Chính Phủ quy định về hóa đơn, chứng từ.
- Có tờ khai thuế GTGT điều chỉnh, bổ sung nhiều lần.
- Rà soát, đối chiếu tính khớp đúng, tính hợp lệ của
Hồ sơ khai bổ sung hồ sơ khai thuế giữa: Tờ khai bổ sung và Bản giải trình khai
bổ sung và các tài liệu có liên quan theo quy định tại Điều 47
Luật Quản lý thuế và điểm 4 Điều 7 Nghị định số
126/2020/NĐ-CP ngày 19/10/2020 của Chính Phủ.
- Rà soát đối với các hóa đơn sót mà NNT chưa kê
khai qua nhiều kỳ nhưng nay kê khai bổ sung hồ sơ khai thuế thì việc kê khai bổ
sung được thực hiện theo quy định hiện hành.
3. Trên cơ sở rà soát, đánh giá rủi
ro tại điểm 2 nêu trên, trường hợp cơ quan Thuế xác định doanh nghiệp có dấu hiệu
rủi ro cao về thuế, về hóa đơn, cơ quan thuế thực hiện kiểm tra ngay tại cơ
quan Thuế hoặc bổ sung vào kế hoạch thanh tra, kiểm tra tại trụ sở NNT và thực
hiện theo quy định.
4. Tổ chức đánh giá rủi ro, xây dựng
và thực hiện chuyên đề thanh tra, kiểm tra thuế đối với người nộp thuế có rủi
ro cao trong sử dụng hóa đơn điện tử, doanh nghiệp phát sinh giao dịch với hộ
kinh doanh có sử dụng nhiều hóa đơn. Việc triển khai đánh giá, kiểm tra thực hiện
thống nhất trong toàn Cục Thuế để đảm bảo việc xử lý được thực hiện một cách đồng
bộ, triệt để. Trường hợp qua thanh tra, kiểm tra phát hiện doanh nghiệp có hành
vi gian lận, chiếm đoạt tiền thuế thì kịp thời chuyển hồ sơ sang cơ quan chức
năng xử lý theo quy định.
5. Thành lập/ kiện toàn Ban Chỉ đạo,
Tổ thường trực giúp việc tăng cường công tác quản lý, phòng, chống gian lận
trong sử dụng hóa đơn điện tử theo một số nội dung gợi ý tại Phụ lục kèm
theo Công văn này.
Tổng cục Thuế thông báo để các Cục Thuế được biết
và thực hiện./.
Nơi nhận:
- Như trên;
- TCTr Mai Xuân Thành (để b/c);
- Phó TCTr Mai Sơn (để b/c);
- Các đơn vị: CS, KK, QLRR;
- Lưu: VT, TTKT.
|
KT. TỔNG CỤC
TRƯỞNG
PHÓ TỔNG CỤC TRƯỞNG
Vũ Chí Hùng
|
Phụ
Lục
(Ban hành kèm
theo Công văn số 5255/TCT-TTKT ngày 15/11/2024 của Tổng cục Thuế)
Một số nội dung gợi ý xây dựng chức năng, nhiệm vụ
trong việc tổ chức thành lập/kiện toàn Ban Chỉ đạo, Tổ thường trực giúp việc tăng
cường công tác quản lý, phòng, chống gian lận trong sử dụng hóa đơn điện tử như
sau:
- Chỉ đạo các Phòng thuộc Cục Thuế, các Chi cục Thuế/Chi
cục Thuế khu vực phân công trách nhiệm đến từng công chức trong rà soát, quản
lý cá nhân, doanh nghiệp sử dụng hóa đơn điện tử;
- Chỉ đạo rà soát, xác định người nộp thuế có rủi
ro cao trong sử dụng hóa đơn điện tử; xây dựng các chương trình, kế hoạch, giải
pháp tăng cường công tác quản lý thuế đối với các đối tượng, lĩnh vực, mặt hàng
có rủi ro cao nhằm nâng cao hiệu quả công tác quản lý, phòng, chống gian lận
hóa đơn điện tử;
- Xây dựng kế hoạch triển khai công tác quản lý phù
hợp địa bàn quản lý, báo cáo Ủy ban nhân dân tỉnh/thành phố đề nghị phối hợp với
các sở ban ngành liên quan (công an, thông tin truyền thông,...) nhằm triển
khai các biện pháp đồng bộ ngăn chặn việc phát tán, đăng tải các thông tin rao
bán hoá đơn điện tử trên không gian mạng và kịp thời xử lý các hành vi vi phạm
của các đối tượng.
- Chỉ đạo tiếp nhận thông tin, tổ chức rà soát,
phân loại đối tượng theo mức độ rủi ro, lập danh sách giám sát trọng điểm đối với
đối tượng có rủi ro cao trong sử dụng hóa đơn điện tử;
- Chỉ đạo các Phòng/Đội thanh tra, kiểm tra triển
khai các Đoàn thanh tra, kiểm tra thuế đối với người nộp thuế có rủi ro cao
trong sử dụng hóa đơn điện tử theo đúng chương trình, kế hoạch, giải pháp được
Ban Chỉ đạo do Cục Thuế đề ra;
- Đôn đốc và tổng hợp kết quả triển khai, thực hiện
quản lý thuế đối với đối tượng, lĩnh vực, mặt hàng có rủi ro cao trong sử dụng
hóa đơn điện tử theo chương trình, kế hoạch, giải pháp được Ban Chỉ đạo do Cục
Thuế đề ra.
- Chỉ đạo công tác truyền thông đến người dân,
doanh nghiệp trên các phương tiện truyền thông để tuyên truyền chính sách pháp
luật về thuế, về hóa đơn, đưa ra các cảnh báo rủi ro cho người dân, doanh nghiệp
biết về các hành vi vi phạm pháp luật trong sử dụng hóa đơn điện tử.
- Khen thưởng/đề xuất trình Tổng cục khen thưởng đối
với tổ chức, cá nhân có thành tích xuất sắc trong công tác quản lý, phòng, chống
gian lận trong sử dụng hóa đơn điện tử./.
THE MINISTRY OF
FINANCE OF VIETNAM
GENERAL DEPARTMENT OF TAXATION OF VIETNAM
--------
|
THE SOCIALIST
REPUBLIC OF VIETNAM
Independence – Freedom – Happiness
---------------
|
No. 5255/TCT-TTKT
On intensifying prevention of e-invoice
fraud
|
Hanoi, November
15, 2024
|
To:
Departments of Taxation in provinces and centrally-affiliated cities. ... ... ... Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents. 1. Strictly implement the
tasks, solutions, and instructions of the General Department of Taxation as
specified in Directive No. 01/CT-TCT dated April 11, 2023, on increasing
measures to review and inspect invoices to prevent fraudulent use of invoices;
Official Dispatch No. 2812/TCT-TTKT dated July 7, 2023, on the implementation of
measures to combat and prevent the trading of invoices online; Official
Dispatch No. 3638/TCT-VP dated August 18, 2023, from the General Department of
Taxation on intensifying the management of e- invoices. 2. Directors General of
Departments of Taxation shall thoroughly understand their tasks and assign
specific tasks to each official, team, division, and sub-department of Taxation
to conduct reviews and cross-checks according to the list of enterprises with
issues and risks related to invoices and tax declarations using information
technology applications developed by the central authorities and local tax
authorities for assisting the identification of high-risk enterprises. During
the process of reviewing and cross-referencing taxpayer data, the following
points should be considered: ... ... ... Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents. - Identify any VAT declarations that have been
adjusted multiple times. - Review and cross-reference the accuracy and
validity of supplementary documents between the supplementary tax return and
the explanation for the supplementation and relevant documents as specified in
Article 47 of the Law on Tax Administration and Point 4 of Article 7 in Decree
No. 126/2020/ND-CP dated October 19, 2020 of the Government. ... ... ... Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents. 3. Based on the review and
risk assessment outlined in point 2 above if the Tax Authority identifies an
enterprise with high risks related to taxes and invoices, they shall conduct an
immediate inspection at the Tax Office or include it in the audit plan and then
conduct inspections at the taxpayer's headquarters in accordance with
applicable regulations. 4. Organizing risk assessment,
developing and implementing specialized tax inspection of taxpayers with high risks
in using electronic invoices, and enterprises that have transactions with
business households that use many invoices. The assessment and inspection is
carried out uniformly throughout the Departments of Taxation to ensure that the
handling is carried out in a synchronous and thorough manner. If detecting
any enterprise committing acts of tax fraud or appropriation, the case file
will be promptly transferred to the competent authority for handling according
to applicable regulations. ... ... ... Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents. For your information./. ... ... ... Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents. PP. DIRECTOR
GENERAL
DEPUTY DIRECTOR GENERAL
Vu Chi Hung ... ... ... Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents. (Issued with
Official Dispatch No. 5255/TCT-TTKT dated November 15, 2024 of the General
Department of Taxation) The suggested contents regarding establishing the
functions and tasks in establishing/strengthening Steering Committee, Standing
bodies to intensify the management, prevention, and detection of fraudulent use
of e-invoices includes: ... ... ... Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents. - Directing the review and identification of
taxpayers with high risk in using electronic invoices; developing programs,
plans, solutions to intensify tax administration for high-risk subjects,
sectors, products to improve the effectiveness of managing, preventing, and
detecting e-invoice fraud - Developing an implementation plan for local
management, reporting to People's Committees of provinces/cities for
cooperation with relevant departments and central authorities (police, media,
etc.) to implement coordinated measures to prevent the dissemination and
publication of information about e-invoice trading on the internet and promptly
handle violations. ... ... ... Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents. - Directing the Inspection Teams/Divisions to carry
out tax audits and inspections for taxpayers with high risk in using e-invoices
according to the program, plan, and solutions set by the Steering Committee of
the Departments of Taxation. - Urging and summarizing the results of
implementing tax administration for subjects, sectors, products with high risk
in using e-invoices according to the program, plan, solutions set by the
Steering Committee of the Departments of Taxation. ... ... ... Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents. - Commending/proposing to the General Department of
Taxation for commending organizations, individuals with outstanding
achievements in management, prevention, and detection of fraudulent use of
e-invoices./.
Official Dispatch No. 5255/TCT-TTKT dated November 15, 2024 on intensifying prevention of e-invoice fraud
Official number:
|
5255/TCT-TTKT
|
|
Legislation Type:
|
Official Dispatch
|
Organization:
|
The General Department of Tax
|
|
Signer:
|
Vu Chi Hung
|
Issued Date:
|
15/11/2024
|
|
Effective Date:
|
Premium
|
|
Effect:
|
Premium
|
Official Dispatch No. 5255/TCT-TTKT dated November 15, 2024 on intensifying prevention of e-invoice fraud
|
|
|
Address:
|
17 Nguyen Gia Thieu street, Ward Vo Thi Sau, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam.
|
Phone:
|
(+84)28 3930 3279 (06 lines)
|
Email:
|
inf[email protected]
|
|
|
NOTICE
Storage and Use of Customer Information
Dear valued members,
Decree No. 13/2023/NĐ-CP on Personal Data Protection (effective from July 1st 2023) requires us to obtain your consent to the collection, storage and use of personal information provided by members during the process of registration and use of products and services of THƯ VIỆN PHÁP LUẬT.
To continue using our services, please confirm your acceptance of THƯ VIỆN PHÁP LUẬT's storage and use of the information that you have provided and will provided.
Pursuant to Decree No. 13/2023/NĐ-CP, we has updated our Personal Data Protection Regulation and Agreement below.
Sincerely,
I have read and agree to the Personal Data Protection Regulation and Agreement
Continue
|
|