BỘ TÀI CHÍNH
TỔNG CỤC THUẾ
-------

CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập - Tự do - Hạnh phúc
---------------

Số: 5255/TCT-TTKT
V/v tăng cường ngăn chặn, phòng, chống gian lận hóa đơn điện tử

Hà Nội, ngày 15 tháng 11 năm 2024

 

Kính gửi: Cục Thuế các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương.

Tiếp tục tăng cường các giải pháp về công nghệ thông tin để phát hiện, kịp thời ngăn chặn những trường hợp gian lận mua, bán hóa đơn không hợp pháp hoặc sử dụng không hợp pháp hóa đơn để hợp thức hóa chi phí đầu vào, trốn thuế và trục lợi tiền hoàn thuế giá trị gia tăng (GTGT) từ ngân sách nhà nước (NSNN). Tổng cục Thuế đề nghị các Cục Thuế thực hiện các nội dung sau:

1. Thực hiện nghiêm các nhiệm vụ giải pháp và các nội dung chỉ đạo của Tổng cục Thuế tại Chỉ thị số 01/CT-TCT ngày 11/4/2023 về việc tăng cường các biện pháp rà soát, kiểm tra hóa đơn nhằm ngăn chặn gian lận trong việc sử dụng hóa đơn; Công văn số 2812/TCT-TTKT ngày 07/7/2023 về việc triển khai các biện pháp phòng chống tình trạng buôn bán hóa đơn trên không gian mạng; Công văn số 3638/TCT-VP ngày 18/8/2023 của Tổng cục Thuế về việc tăng cường công tác quản lý hóa đơn điện tử.

2. Cục trưởng Cục Thuế quán triệt nhiệm vụ và tổ chức giao nhiệm vụ cụ thể đến từng công chức, đội, phòng, Chi cục Thuế để thực hiện rà soát, đối chiếu theo danh sách các doanh nghiệp có những nội dung phát sinh về hóa đơn, về kê khai thuế có nghi vấn rủi ro được các ứng dụng công nghệ thông tin của ngành, của cơ quan Thuế địa phương tự xây dựng hỗ trợ kết xuất các doanh nghiệp có rủi ro. Trong quá trình rà soát, đối chiếu dữ liệu NNT cần lưu ý xem xét một số nội dung sau:

- Ghi nội dung hóa đơn không đúng theo quy định tại khoản 7 Điều 3 và Điều 10 Nghị định số 123/2020/NĐ-CP ngày 19/10/2020 của Chính Phủ quy định về hóa đơn, chứng từ.

- Có tờ khai thuế GTGT điều chỉnh, bổ sung nhiều lần.

- Rà soát, đối chiếu tính khớp đúng, tính hợp lệ của Hồ sơ khai bổ sung hồ sơ khai thuế giữa: Tờ khai bổ sung và Bản giải trình khai bổ sung và các tài liệu có liên quan theo quy định tại Điều 47 Luật Quản lý thuếđiểm 4 Điều 7 Nghị định số 126/2020/NĐ-CP ngày 19/10/2020 của Chính Phủ.

- Rà soát đối với các hóa đơn sót mà NNT chưa kê khai qua nhiều kỳ nhưng nay kê khai bổ sung hồ sơ khai thuế thì việc kê khai bổ sung được thực hiện theo quy định hiện hành.

3. Trên cơ sở rà soát, đánh giá rủi ro tại điểm 2 nêu trên, trường hợp cơ quan Thuế xác định doanh nghiệp có dấu hiệu rủi ro cao về thuế, về hóa đơn, cơ quan thuế thực hiện kiểm tra ngay tại cơ quan Thuế hoặc bổ sung vào kế hoạch thanh tra, kiểm tra tại trụ sở NNT và thực hiện theo quy định.

4. Tổ chức đánh giá rủi ro, xây dựng và thực hiện chuyên đề thanh tra, kiểm tra thuế đối với người nộp thuế có rủi ro cao trong sử dụng hóa đơn điện tử, doanh nghiệp phát sinh giao dịch với hộ kinh doanh có sử dụng nhiều hóa đơn. Việc triển khai đánh giá, kiểm tra thực hiện thống nhất trong toàn Cục Thuế để đảm bảo việc xử lý được thực hiện một cách đồng bộ, triệt để. Trường hợp qua thanh tra, kiểm tra phát hiện doanh nghiệp có hành vi gian lận, chiếm đoạt tiền thuế thì kịp thời chuyển hồ sơ sang cơ quan chức năng xử lý theo quy định.

5. Thành lập/ kiện toàn Ban Chỉ đạo, Tổ thường trực giúp việc tăng cường công tác quản lý, phòng, chống gian lận trong sử dụng hóa đơn điện tử theo một số nội dung gợi ý tại Phụ lục kèm theo Công văn này.

Tổng cục Thuế thông báo để các Cục Thuế được biết và thực hiện./.

 


Nơi nhận:
- Như trên;
- TCTr Mai Xuân Thành (để b/c);
- Phó TCTr Mai Sơn (để b/c);
- Các đơn vị: CS, KK, QLRR;
- Lưu: VT, TTKT.

KT. TỔNG CỤC TRƯỞNG
PHÓ TỔNG CỤC TRƯỞNG




Vũ Chí Hùng

 

Phụ Lục

(Ban hành kèm theo Công văn số 5255/TCT-TTKT ngày 15/11/2024 của Tổng cục Thuế)

Một số nội dung gợi ý xây dựng chức năng, nhiệm vụ trong việc tổ chức thành lập/kiện toàn Ban Chỉ đạo, Tổ thường trực giúp việc tăng cường công tác quản lý, phòng, chống gian lận trong sử dụng hóa đơn điện tử như sau:

- Chỉ đạo các Phòng thuộc Cục Thuế, các Chi cục Thuế/Chi cục Thuế khu vực phân công trách nhiệm đến từng công chức trong rà soát, quản lý cá nhân, doanh nghiệp sử dụng hóa đơn điện tử;

- Chỉ đạo rà soát, xác định người nộp thuế có rủi ro cao trong sử dụng hóa đơn điện tử; xây dựng các chương trình, kế hoạch, giải pháp tăng cường công tác quản lý thuế đối với các đối tượng, lĩnh vực, mặt hàng có rủi ro cao nhằm nâng cao hiệu quả công tác quản lý, phòng, chống gian lận hóa đơn điện tử;

- Xây dựng kế hoạch triển khai công tác quản lý phù hợp địa bàn quản lý, báo cáo Ủy ban nhân dân tỉnh/thành phố đề nghị phối hợp với các sở ban ngành liên quan (công an, thông tin truyền thông,...) nhằm triển khai các biện pháp đồng bộ ngăn chặn việc phát tán, đăng tải các thông tin rao bán hoá đơn điện tử trên không gian mạng và kịp thời xử lý các hành vi vi phạm của các đối tượng.

- Chỉ đạo tiếp nhận thông tin, tổ chức rà soát, phân loại đối tượng theo mức độ rủi ro, lập danh sách giám sát trọng điểm đối với đối tượng có rủi ro cao trong sử dụng hóa đơn điện tử;

- Chỉ đạo các Phòng/Đội thanh tra, kiểm tra triển khai các Đoàn thanh tra, kiểm tra thuế đối với người nộp thuế có rủi ro cao trong sử dụng hóa đơn điện tử theo đúng chương trình, kế hoạch, giải pháp được Ban Chỉ đạo do Cục Thuế đề ra;

- Đôn đốc và tổng hợp kết quả triển khai, thực hiện quản lý thuế đối với đối tượng, lĩnh vực, mặt hàng có rủi ro cao trong sử dụng hóa đơn điện tử theo chương trình, kế hoạch, giải pháp được Ban Chỉ đạo do Cục Thuế đề ra.

- Chỉ đạo công tác truyền thông đến người dân, doanh nghiệp trên các phương tiện truyền thông để tuyên truyền chính sách pháp luật về thuế, về hóa đơn, đưa ra các cảnh báo rủi ro cho người dân, doanh nghiệp biết về các hành vi vi phạm pháp luật trong sử dụng hóa đơn điện tử.

- Khen thưởng/đề xuất trình Tổng cục khen thưởng đối với tổ chức, cá nhân có thành tích xuất sắc trong công tác quản lý, phòng, chống gian lận trong sử dụng hóa đơn điện tử./.

THE MINISTRY OF FINANCE OF VIETNAM
GENERAL DEPARTMENT OF TAXATION OF VIETNAM
--------

THE SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM
Independence – Freedom – Happiness
---------------

No. 5255/TCT-TTKT
On intensifying prevention of e-invoice fraud

Hanoi, November 15, 2024

 

To: Departments of Taxation in provinces and centrally-affiliated cities.

...

...

...

Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents.



1. Strictly implement the tasks, solutions, and instructions of the General Department of Taxation as specified in Directive No. 01/CT-TCT dated April 11, 2023, on increasing measures to review and inspect invoices to prevent fraudulent use of invoices; Official Dispatch No. 2812/TCT-TTKT dated July 7, 2023, on the implementation of measures to combat and prevent the trading of invoices online; Official Dispatch No. 3638/TCT-VP dated August 18, 2023, from the General Department of Taxation on intensifying the management of e- invoices.

2. Directors General of Departments of Taxation shall thoroughly understand their tasks and assign specific tasks to each official, team, division, and sub-department of Taxation to conduct reviews and cross-checks according to the list of enterprises with issues and risks related to invoices and tax declarations using information technology applications developed by the central authorities and local tax authorities for assisting the identification of high-risk enterprises. During the process of reviewing and cross-referencing taxpayer data, the following points should be considered:

...

...

...

Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents.



- Identify any VAT declarations that have been adjusted multiple times.

- Review and cross-reference the accuracy and validity of supplementary documents between the supplementary tax return and the explanation for the supplementation and relevant documents as specified in Article 47 of the Law on Tax Administration and Point 4 of Article 7 in Decree No. 126/2020/ND-CP dated October 19, 2020 of the Government.

...

...

...

Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents.



3. Based on the review and risk assessment outlined in point 2 above if the Tax Authority identifies an enterprise with high risks related to taxes and invoices, they shall conduct an immediate inspection at the Tax Office or include it in the audit plan and then conduct inspections at the taxpayer's headquarters in accordance with applicable regulations.

4. Organizing risk assessment, developing and implementing specialized tax inspection of taxpayers with high risks in using electronic invoices, and enterprises that have transactions with business households that use many invoices. The assessment and inspection is carried out uniformly throughout the Departments of Taxation to ensure that the handling is carried out in a synchronous and thorough manner. If detecting any enterprise committing acts of tax fraud or appropriation, the case file will be promptly transferred to the competent authority for handling according to applicable regulations.

...

...

...

Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents.



For your information./.

 

...

...

...

Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents.



PP. DIRECTOR GENERAL
DEPUTY DIRECTOR GENERAL




Vu Chi Hung

 

...

...

...

Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents.



(Issued with Official Dispatch No. 5255/TCT-TTKT dated November 15, 2024 of the General Department of Taxation)

The suggested contents regarding establishing the functions and tasks in establishing/strengthening Steering Committee, Standing bodies to intensify the management, prevention, and detection of fraudulent use of e-invoices includes:

...

...

...

Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents.



- Directing the review and identification of taxpayers with high risk in using electronic invoices; developing programs, plans, solutions to intensify tax administration for high-risk subjects, sectors, products to improve the effectiveness of managing, preventing, and detecting e-invoice fraud

- Developing an implementation plan for local management, reporting to People's Committees of provinces/cities for cooperation with relevant departments and central authorities (police, media, etc.) to implement coordinated measures to prevent the dissemination and publication of information about e-invoice trading on the internet and promptly handle violations.

...

...

...

Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents.



- Directing the Inspection Teams/Divisions to carry out tax audits and inspections for taxpayers with high risk in using e-invoices according to the program, plan, and solutions set by the Steering Committee of the Departments of Taxation.

- Urging and summarizing the results of implementing tax administration for subjects, sectors, products with high risk in using e-invoices according to the program, plan, solutions set by the Steering Committee of the Departments of Taxation.

...

...

...

Please sign up or sign in to your Pro Membership to see English documents.



- Commending/proposing to the General Department of Taxation for commending organizations, individuals with outstanding achievements in management, prevention, and detection of fraudulent use of e-invoices./.

You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


Official Dispatch No. 5255/TCT-TTKT dated November 15, 2024 on intensifying prevention of e-invoice fraud
Official number: 5255/TCT-TTKT Legislation Type: Official Dispatch
Organization: The General Department of Tax Signer: Vu Chi Hung
Issued Date: 15/11/2024 Effective Date: Premium
Effect: Premium

You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


Official Dispatch No. 5255/TCT-TTKT dated November 15, 2024 on intensifying prevention of e-invoice fraud

Address: 17 Nguyen Gia Thieu street, Ward Vo Thi Sau, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam.
Phone: (+84)28 3930 3279 (06 lines)
Email: inf[email protected]

Copyright© 2019 by THƯ VIỆN PHÁP LUẬT
Editorial Director: Mr. Bui Tuong Vu

DMCA.com Protection Status