BỘ TÀI CHÍNH
TỔNG CỤC THUẾ
-------

CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập - Tự do - Hạnh phúc
---------------

Số: 3699/TCT-TVQT
V/v hướng dẫn biên lai thuế sử dụng đất phi nông nghiệp và biên lai thuế.

Hà Nội, ngày 21 tháng 8 năm 2023

 

Kính gửi: Cục Thuế các tỉnh, thành phố trực thuộc Trung ương

Tại Điểm 4.3 khoản 4 Điều 17 Thông tư số 153/2011/TT-BTC ngày 11/14/2011 của Bộ Tài chính hướng dẫn về thuế sử dụng đất phi nông nghiệp:

“4. Tổ chức thu, nộp thuế:

4.3. Sau khi nhận tiền thuế từ người nộp thuế, cơ quan thuế hoặc tổ chức/cá nhân được cơ quan thuế ủy nhiệm thu thuế phải cấp biên lai thu thuế sử dụng đất phi nông nghiệp theo mẫu quy định ban hành kèm theo Thông tư này hoặc giấy nộp tiền vào ngân sách nhà nước theo mẫu quy định của Bộ Tài chính cho người nộp thuế.”

Tại Khoản 1 Điều 9, Khoản 4 Điều 12 Thông tư số 78/2021/TT-BTC ngày 17/9/2021 của Bộ Tài chính hướng dẫn thực hiện thực hiện một số điều của Luật Quản lý thuế ngày 13/6/2019, Nghị định số 123/2020/NĐ-CP ngày 19/10/2020 của Chính phủ quy định về hóa đơn, chứng từ:

Điều 9. Sử dụng biên lai, chứng từ

1. Cục Thuế in, khởi tạo và phát hành biên lai thuế Mẫu CTT50 Phụ lục I.C ban hành kèm theo Thông tư này theo hình thức đặt in, tự in, điện tử để sử dụng thu thuế, phí, lệ phí đối với hộ, cá nhân kinh doanh tại địa bàn đáp ứng điều kiện sử dụng biên lai và thu nợ đối với hộ khoán, thu thuế sử dụng đất nông nghiệp, phi nông nghiệp đối với hộ gia đình, cá nhân.

“Điều 12. Xử lý chuyển tiếp

4. Biên lai thu phí, lệ phí theo Mẫu hướng dẫn tại Thông tư số 303/2016/TT-BTC ngày 15/11/2016 của Bộ Tài chính hướng dẫn việc in, phát hành, quản lý và sử dụng các loại chứng từ thu tiền phí, lệ phí thuộc ngân sách nhà nước và biên lai thu thuế được in theo Quyết định số 30/2001/QĐ-BTC ngày 13/4/2001 của Bộ Tài chính về việc ban hành chế độ in, phát hành, quản lý, sử dụng ấn chỉ thuế được tiếp tục sử dụng. Trường hợp sử dụng hết biên lai thuế, biên lai thu phí, lệ phí theo Mẫu hướng dẫn tại các văn bản nêu trên thì sử dụng Mẫu theo quy định tại Nghị định số 11/2020/NĐ-CP ngày 20/01/2020 của Chính phủ quy định về thủ tục hành chính thuộc lĩnh vực kho bạc nhà nước. Trường hợp cơ quan thuế thông báo chuyển đổi để áp dụng biên lai điện tử theo định dạng của cơ quan thuế thì tổ chức thực hiện chuyển đổi để áp dụng và thực hiện đăng ký sử dụng, thông báo phát hành, báo cáo tình hình sử dụng theo hướng dẫn tại Điều 34, Điều 36, Điều 38 Nghị định số 123/2020/NĐ-CP.”

Tại Điểm o Khoản 4 Điều 87 Thông tư số 80/2021/TT-BTC ngày 29/9/2021 của Bộ Tài chính hướng dẫn thi hành một số điều của Luật quản lý thuế và Nghị định số 126/2020/NĐ-CP ngày 19/10/2020 của Chính phủ quy định chi tiết một số Điều của Luật quản lý thuế quy định:

"4. Thông tư này bãi bỏ nội dung tại các Thông tư sau:

o) Khoản 1, khoản 2, các điểm a.1, a.2, a.3, a.4, b, c, d, đ khoản 3, khoản 4, các điểm b, c, d, đ khoản 6 Điều 21; Điều 22; Điều 23; Điều 24; Phụ lục 02 và mẫu biểu Thông tư số 92/2015/TT-BTC ngày 15/6/2015 của Bộ Tài chính hướng dẫn thực hiện thuế giá trị gia tăng và thuế thu nhập cá nhân đối với cá nhân cư trú có hoạt động kinh doanh; hướng dẫn thực hiện một số nội dung sửa đổi, bổ sung về thuế thu nhập cá nhân quy định tại Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của các Luật về thuế số 71/2014/QH13 và Nghị định số 12/2015/NĐ-CP ngày 12/02/2015 của Chính phủ quy định chi tiết thi hành Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của các Luật về thuế và sửa đổi, bổ sung một số điều của các Nghị định về thuế.

Căn cứ các quy định nêu trên, Tổng cục Thuế vẫn đang cấp biên lai thu thuế sử dụng đất phi nông nghiệp (CTT09B) cho Cục Thuế các tỉnh, thành phố để thu thuế sử dụng đất phi nông nghiệp. Tuy nhiên, đến thời điểm hiện tại, kho ấn chỉ Tổng cục Thuế và kho ấn chỉ tại Văn phòng Đại diện Tổng cục Thuế tại TP. Hồ Chí Minh không còn tồn biên lai thu thuế sử dụng đất phi nông nghiệp (CTT09B) để cấp cho các Cục Thuế. Do đó, Tổng cục Thuế hướng dẫn như sau:

1. Trường hợp tiếp tục sử dụng cho đến hết:

Nếu tại kho Cục Thuế (bao gồm Chi cục Thuế) còn tồn biên lai thu thuế sử dụng đất phi nông nghiệp (CTT09B) đủ sử dụng đến hết năm 2023 thì Cục Thuế sử dụng cho đến hết. Sau khi sử dụng hết Biên lai thu thuế sử dụng đất phi nông nghiệp (CTT09B), Cục Thuế tự in, khải tạo và phát hành biên lai thuế Mẫu CTT50 Phụ lục I.C ban hành kèm theo Thông tư số 78/2021/TT-BTC ngày 17/9/2021 theo hình thức đặt in, tự in, điện tử để thu thuế sử dụng đất phi nông nghiệp đối với hộ gia đình, cá nhân.

2. Trường hợp điều chuyển: Cục thuế có số lượng biên lai CTT09B còn tồn mà dự báo có thể sử dụng đến 30/6/2024 thì thuộc trường hợp điều chuyển cho Cục Thuế khác theo dự kiến của Tổng cục Thuế;

(Danh sách Cục Thuế điều chuyển theo biểu đính kèm).

3. Trường hợp nhận điều chuyển: Cục Thuế có nhu cầu nhận biên lai CTT09B, do trong kho Cục Thuế đã hết hoặc không đủ số lượng để đáp ứng nhu cầu sử dụng đến hết năm 2023 và chưa kịp đặt in, tự in, hoặc khởi tạo biên lai thuế CTT50 theo quy định tại Thông tư số 78/2021/TT-BTC ngày 17/9/2021.

Việc điều chuyển biên lai CTT09B được thực hiện theo Quy trình quản lý ấn chỉ ban hành kèm theo Quyết định số 2262/QĐ-TCT ngày 30/12/2020 của Tổng cục Thuế và công văn số 1678/TCT-TVQT ngày 11/5/2023 của Tổng cục Thuế về việc cấp phát biên lai cho Cục Thuế các tỉnh phía Nam (từ Đà Nẵng trở vào) và điều chuyển ấn chỉ giữa các Cục Thuế.

4. Kinh phí in biên lai CTT50: Cục Thuế căn cứ nhu cầu thực tế cần sử dụng biên lai thuế CTT50, gửi Tổng cục Thuế để xem xét theo quy định.

5. Đối với biên lai thuế CTT50 do Tổng cục Thuế đặt in theo quy định tại Thông tư số 92/2015/TT-BTC ngày 15/6/2015 của Bộ Tài chính còn tồn tại kho cơ quan thuế các cấp đã hết giá trị sử dụng, đề nghị Cục Thuế thực hiện thanh hủy theo quy định tại Quy trình quản lý ấn chỉ ban hành kèm theo Quyết định số 2262/QĐ-TCT ngày 30/12/2020 của Tổng cục trưởng Tổng cục Thuế.

Tổng cục Thuế thông báo để Cục Thuế các tỉnh, thành phố biết và thực hiện./.

 


Nơi nhận:
- Như trên;
- Lãnh đạo TCT (để b/c);
- Vụ CS, Vụ PC, Vụ DNNCN;
- Vụ trưởng Vụ TVQT;
- Lưu: VT, TVQT(AC).

TL. TỔNG CỤC TRƯỞNG
KT. VỤ TRƯỞNG VỤ TÀI VỤ QUẢN TRỊ
PHÓ VỤ TRƯỞNG




Bùi Xuân Thành

 

TỔNG CỤC THUẾ
VỤ TÀI VỤ QUẢN TRỊ

 

 

DANH SÁCH CỤC THUẾ CHUYỂN BIÊN LAI CTT09B VỀ TỔNG CỤC ĐỂ ĐIỀU CHUYỂN CHO CỤC THUẾ KHÁC

(Đính kèm công văn số 3699/TCT-TVQT ngày 21/8/2023)

STT

Cục Thuế

Số lượng

1

Cục Thuế tỉnh Quảng Ngãi

1.000

2

Cục Thuế tỉnh Quảng Ninh

1.000

3

Cục Thuế tỉnh Điện Biên

100

4

Cục Thuế tỉnh Hà Giang

820

5

Cục Thuế tỉnh Phú Thọ

261

6

Cục Thuế tỉnh Hà Nội

4.000

7

Cục Thuế tỉnh Bắc Kạn

647

8

Cục Thuế tỉnh Bắc Giang

2.000

9

Cục Thuế tỉnh Cao Bằng

250

10

Cục Thuế tỉnh Hà Tĩnh

1.000

11

Cục Thuế tỉnh Lạng Sơn

935

12

Cục Thuế tỉnh Kiên Giang

360

13

Cục Thuế tỉnh Đắk Nông

500

14

Cục Thuế tỉnh Đồng Nai

500

15

Cục Thuế tỉnh Vĩnh Long

1.000

16

Cục Thuế tỉnh Bạc Liêu

1.100

17

Tổng

15.473

Ghi chú: Số lượng chuyển về Tổng cục Thuế có thể thay đổi theo tình hình thực tế

 

MINISTRY OF FINANCE
GENERAL DEPARTMENT OF TAXATION
-------

THE SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM
Independence - Freedom - Happiness
---------------

No. 3699/TCT-TVQT
Re: guidance on receipts of non-agricultural land use tax and receipts.

Hanoi, August 21, 2023

 

To: Departments of Taxation of provinces and central-affiliated cities

In Article 17.4 (4.3) of Circular No. 153/2011/TT-BTC dated November 11, 2011, the Ministry of Finance provides for guidance on non-agricultural land use tax as follow:

“4. Tax collection and payment:

4.3. After receiving tax money from taxpayers, tax agencies or authorized tax-collectors shall issue them with a receipt, made according to the form issued together with this Circular, or a paper on remittance of money into the state budget according to the form provided by the Ministry of Finance.

Article 9.1, Article 12.4 of Circular No. 78/2021/TT-BTC dated September 17, 2021 of the Ministry of Finance on guidelines for the Law on Tax Administration dated June 13, 2019 and Decree No. 123/2020/ND-CP dated October 19, 2020 stipulates as follows:

Article 9. Use of receipts and records

1. Provincial tax departments shall print, create and issue tax receipts according to Form CTT50 in Appendix I.C enclosed herewith in the form of externally- or internally-printed or electronic receipts for use when they collect taxes, fees, and charges from household and individual business in the areas that are eligible for use of receipts, and collect debts from household businesses which pay fixed taxes, and collect agricultural and non-agricultural land levies from households and individuals.

“Article 12. Transition

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Article 87.4 (o) of Circular No. 80/2021/TT-BTC dated September 19, 2021 of the Ministry of Finance on elaboration of some Articles of the Law on Tax Administration and the Government’s Decree No. 126/2020/ND-CP dated October 19, 2020 on elaboration of some Articles of the Law on Tax Administration stipulates:

“4. This Circular annuls the following contents:

o) Clause 1, Clause 2, Points a.1, a.2, a.3, a.4, b, c, d, dd Clause 3, Clause 4, Points b, c, d, dd Clause 6 Article 21; Article 22; Article 23; Article 24; Appendix 02 and set forms enclosed with Circular No. 92/2015/TT-BTC dated 15/6/2015 of the Ministry of Finance providing guidance on VAT and personal income tax payable by resident individuals doing business; providing guidance on implementation of regulations on personal income tax in the Law No. 71/2014/QH13 on Amendments to tax Laws and the Government’s Decree No. 12/2015/ND-CP dated 12/02/2015 elaborating the Law on Amendments to laws and decrees on taxes.

Based on the foregoing provisions, the General Department of Taxation still issues receipts of non-agricultural land use tax (CTT09B) to Provincial Departments of Taxation to collect the non-agricultural land use tax. However, the invoice/receipt warehouses of the General Department of Taxation and the Representative Office of the General Department of Taxation in Ho Chi Minh City currently do not have any non-agricultural land use tax receipts (CTT09B) to issue to Provincial Departments of Taxation. Therefore, the General Department of Taxation provides guidance as follows:

1. Using up the remaining receipts:

If there are any receipts of non-agricultural land use tax (CTT09B) in the invoice/receipt warehouse of Provincial Departments of Taxation (or Sub-departments of Taxation), they will use them all up. After the receipts of non-agricultural land use tax (CTT09B) are used all up, the Provincial Department of Taxation shall print, create and issue tax receipts according to Form CTT50 in Appendix I.C of Circular 78/2021/TT-BTC in the form of externally- or internally-printed or electronic receipts for use when they collect taxes, fees, and charges from household and individual businesses.

2. Transferring receipts: Any Provincial Department of Taxation that has unissued CTT09B receipts that are expected to be usable until June 30, 2024 will transfer certain number of receipts to another Provincial Department of Taxation, as the General Department of Taxation has requested;

(The list of Provincial Department of Taxation transferring receipts is enclosed)

3. Receiving transfer of receipts: A Provincial Department of Taxation may seek to receive CTT09B receipts if their warehouse has run out of or does not have enough receipts to meet their needs until the end of 2023, and they have not been able to print receipts (either internally or externally) or create CTT50 e-receipts as prescribed in Circular No. 78/2021/TT-BTC dated September 17, 2021.

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



4. Funding for printing CTT50 receipts: The Provincial Department of Taxation shall, based on their actual needs of CTT50 receipts, send a request to the General Department of Taxation for consideration according to regulations.

5. Expired CTT50 tax receipts that were printed by orders of the General Department of Taxation according to Circular No. 92/2015/TT-BTC dated June 15, 2021 of the Ministry of Finance and are still in the warehouses of tax authorities should be invalidated by the Provincial Departments of Taxation according to Invoice/Receipt Management Process issued together with Decision No. 2262/QD-TCT dated 30/12/2020 of the General Department of Taxation.

The General Department of Taxation hereby provides guidance for the Provincial Departments of Taxation for implementation./.

 



ON BEHALF OF. GENERAL DIRECTOR
PP. DIRECTOR OF DEPARTMENT OF FINANCE AND ADMINISTRATION
DEPUTY DIRECTOR




Bui Xuan Thanh

 

GENERAL DEPARTMENT OF TAXATION
DEPARTMENT OF FINANCE AND ADMINISTRATION

 

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



LIST OF PROVINCIAL DEPARTMENTS OF TAXATION SENDING CTT09B RECEIPTS TO GENERAL DEPARTMENT FOR TRANSFER TO OTHER PROVINCIAL DEPARTMENTS OF TAXATIONS

(Enclosed with Official Dispatch No. 3699/TCT-TVQT dated August 21, 2023)

No.

Provincial Department of Taxation

Quantity

1

Department of Taxation of Quang Ngai

1.000

2

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



1.000

3

Department of Taxation of Dien Bien

100

4

Department of Taxation of Ha Giang

820

5

Department of Taxation of Phu Tho

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



6

Department of Taxation of Hanoi

4.000

7

Department of Taxation of Bac Kan

647

8

Department of Taxation of Bac Giang

2.000

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



Department of Taxation of Cao Bang

250

10

Department of Taxation of Ha Tinh

1.000

11

Department of Taxation of Lang Son

935

12

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



360

13

Department of Taxation of Dak Nong

500

14

Department of Taxation of Dong Nai

500

15

Department of Taxation of Vinh Long

...

...

...

Please sign up or sign in to your TVPL Pro Membership to see English documents.



16

Department of Taxation of Bac Lieu

1.100

17

Total

15.473

Notes: The amount transferred to the General Department of Taxation may change according to the actual situation

 

 

You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


Official Dispatch No. 3699/TCT-TVQT dated August 21, 2023 on guidance on receipts of non-agricultural land use tax and receipts
Official number: 3699/TCT-TVQT Legislation Type: Official Dispatch
Organization: The General Department of Tax Signer: Bui Xuan Thanh
Issued Date: 21/08/2023 Effective Date: Premium
Effect: Premium

You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


Official Dispatch No. 3699/TCT-TVQT dated August 21, 2023 on guidance on receipts of non-agricultural land use tax and receipts

Address: 17 Nguyen Gia Thieu street, Ward Vo Thi Sau, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam.
Phone: (+84)28 3930 3279 (06 lines)
Email: info@ThuVienPhapLuat.vn

Copyright© 2019 by THƯ VIỆN PHÁP LUẬT
Editorial Director: Mr. Bui Tuong Vu

DMCA.com Protection Status