BẢO HIỂM XÃ HỘI VIỆT NAM
BẢO HIỂM XÃ HỘI
TP. HỒ CHÍ MINH
-------

CỘNG HÒA XÃ HỘI CHỦ NGHĨA VIỆT NAM
Độc lập - Tự do - Hạnh phúc
---------------

Số: 1953/BHXH-CĐ
V/v cấp giấy chứng nhận nghỉ việc hưởng bảo hiểm xã hội

Tp. Hồ Chí Minh, ngày 03 tháng 10 năm 2018

 

Kính gửi: Các cơ sở khám chữa bệnh trên địa bàn Tp.Hồ Chí Minh.

Bảo hiểm xã hội thành phố Hồ Chí Minh hướng dẫn về việc cấp giấy chứng nhận nghỉ việc hưởng bảo hiểm xã hội theo Thông tư 56/2017/TT-BYT ngày 29/12/2017 của Bộ Y tế quy định chi tiết thi hành Luật BHXH và Luật An toàn vệ sinh lao động thuộc lĩnh vực y tế (Thông tư 56/2017/TT-BYT) như sau:

1. Việc cấp giấy chứng nhận nghỉ việc hưởng bảo hiểm xã hội:

Trước đây, cơ quan Bảo hiểm xã hội cấp giấy chứng nhận nghỉ việc hưởng bảo hiểm xã hội (sau đây viết tắt là phôi GCN) cho các cơ sở khám chữa bệnh để cấp cho người lao động khi đi khám chữa bệnh và làm cơ sở để thanh toán trợ cấp. Thông tư 56/2017/TT-BYT có hiệu lực từ ngày 01/03/2018 không quy định trách nhiệm của cơ quan bảo hiểm xã hội cấp GCN cho các cơ sở khám chữa bệnh. Đồng thời theo khoản 2 Điều 28 của Thông tư thì mẫu GCN đã phát hành trước ngày Thông tư 56/2017/TT-BYT ban hành được tiếp tục sử dụng đến hết ngày 31/12/2018 nên các phôi GCN do cơ quan BHXH đã cấp cho cơ sở khám chữa bệnh vẫn có giá trị sử dụng cho đến hết ngày 31/12/2018.

Hiện nay, cơ quan Bảo hiểm xã hội còn khoảng 12.000 tờ GCN1 và 13.000 tờ GCN2 nên từ nay đến ngày 31/12/2108 nếu các cơ sở khám chữa bệnh có nhu cầu thì Bảo hiểm xã hội thành phố Hồ Chí Minh vẫn cấp cho đến khi hết số lượng GCN hiện có. Trường hợp số lượng GCN hiện có hết trước ngày 31/12/2018 thì các cơ sở khám chữa bệnh phải tự chủ động in GCN theo phụ lục 7 ban hành kèm theo Thông tư 56/2017/TT-BYT, quản lý và cấp GCN theo quy định.

2. Thu hồi GCN đã cấp trước ngày 31/12/2018:

Từ ngày 01/01/2019 đến ngày 31/01/2019, các cơ sở khám chữa bệnh phải trả cho cơ quan BHXH toàn bộ mẫu GCN cấp cho cơ sở khám chữa bệnh (bao gồm cả số đã sử dụng và chưa sử dụng). Các GCN do cơ sở khám chữa bệnh cấp cho người lao động từ ngày 01/01/2019 trở đi là phôi do cơ quan BHXH cấp trước đây sẽ không được thanh toán trợ cấp.

3. Ngoài việc thực hiện đầy đủ các quy định của Thông tư 56/2017/TT-BYT, văn bản số 1460/SYT-NVY ngày 13/3/2018 của Sở Y tế thành phố Hồ Chí Minh, cơ quan Bảo hiểm xã hội cũng lưu ý thêm các cơ sở khám chữa bệnh những nội dung sau đây:

3.1 Việc cấp giấy GCN:

- Thực hiện cấp GCN phải tuân thủ theo đúng mẫu biểu và nội dung hướng dẫn lập mẫu được quy định tại Phụ lục 7 ban hành kèm Thông tư số 56/2017/TT-BYT.

- Cơ sở khám chữa bệnh phải sử dụng đúng mẫu GCN đã được ban hành; ghi đúng, đầy đủ, rõ ràng, không được tẩy xóa, không viết hai màu mực và ghi toàn bộ bằng tiếng Việt các nội dung trong mẫu (nội dung hai liên phải như nhau); cấp GCN kịp thời, đúng ngày người lao động đến khám bệnh (hoặc chăm con ốm) hoặc ngay sau khi điều trị nội trú xong ra viện; ngày bắt đầu phải trùng với ngày người bệnh đến khám, không thực hiện cấp lùi ngày hoặc cấp trước ngày người lao động đến khám bệnh. Tuyệt đối không thực hiện cấp GCN cho người lao động không khám, chữa bệnh (cấp khống).

- Một lần khám chỉ được cấp một giấy chứng nhận nghỉ việc hưởng bảo hiểm xã hội. Trường hợp người bệnh cần nghỉ dài hơn 30 ngày thì khi hết hoặc sắp hết thời hạn nghỉ ghi trên giấy chứng nhận nghỉ việc hưởng bảo hiểm xã hội đã được cấp, người bệnh phải tiến hành tái khám để người hành nghề xem xét quyết định.

- Giấy chứng nhận phải có đầy đủ, đúng chữ ký và họ tên của người hành nghề (y, bác sỹ) làm việc tại cơ sở khám chữa bệnh đã được cấp giấy phép hoạt động và được người đứng đầu phân công ký cấp GCN; Giám đốc hoặc Phó Giám đốc hoặc các Trưởng khoa, phòng, trạm y tế của các cơ sở khám chữa bệnh đó đã được Giám đốc phân công, ủy quyền ký thay (bằng văn bản) cần ký, ghi rõ họ tên và đóng dấu pháp nhân đầy đủ (trừ trường hợp sử dụng chữ ký số) vào phần xác nhận của Thủ trưởng theo mẫu quy định, đồng thời chịu trách nhiệm trước pháp luật về tính chính xác, trung thực trong việc cấp GCN.

- Phần ký xác nhận của Thủ trưởng đơn vị: trường hợp người đứng đầu cơ sở khám chữa bệnh (hoặc người được người đứng đầu cơ sở khám chữa bệnh ủy quyền) được ký và đóng dấu đồng thời cũng là người khám bệnh thì chỉ cần ký và đóng dấu ở phần xác nhận của Thủ trưởng đơn vị và không phải ký tên ở phần người hành nghề khám chữa bệnh nhưng vẫn phải ghi ngày, tháng, năm cấp GCN.

- Đối với trường hợp cấp GCN cho người lao động mắc bệnh cần chữa trị bệnh dài ngày đề nghị y, bác sỹ khám chữa bệnh phải ghi đầy đủ tên bệnh và mã bệnh dài ngày theo đúng Danh mục ban hành của Bộ Y tế.

- Khi các cơ sở khám chữa bệnh thực hiện cấp lại mẫu GCN (kể cả các loại giấy tờ khác như: Giấy ra viện, Giấy chứng sinh, Giấy chứng nhận nghỉ dưỡng thai, Giấy chứng nhận không đủ sức khỏe để chăm sóc con sau khi sinh) phải đóng dấu “Cấp lại”; trường hợp có sửa đổi, bổ sung nội dung thì phải đóng dấu treo của cơ sở khám chữa bệnh (dấu đã đăng ký với Cơ quan BHXH) tại phần nội dung bổ sung, sửa đổi.

- Trường hợp các cơ sở khám chữa bệnh cấp GCN và các loại giấy tờ làm căn cứ để cơ quan BHXH thanh toán chế độ ốm đau, thai sản cho người lao động không đúng quy định tại Thông tư số 56/2017/TT-BYT, cơ quan BHXH sẽ từ chối giải quyết. Các trường hợp không được cơ quan BHXH thanh toán, làm ảnh hưởng đến quyền lợi của người lao động thì cơ sở khám chữa bệnh nơi đã cấp GCN phải chịu trách nhiệm trong việc bồi thường cho người lao động.

3.2 Trách nhiệm của cơ sở khám chữa bệnh trong thực hiện đăng ký mẫu dấu, mẫu chữ ký sử dụng trên GCN:

+ Đối với cơ sở khám chữa bệnh là pháp nhân: Đăng ký mẫu dấu pháp nhân với cơ quan Bảo hiểm xã hội theo mẫu quy định tại Phụ lục 8 ban hành kèm theo Thông tư số 56/2017/TT-BYT.

+ Đối với cơ sở khám chữa bệnh không phải là pháp nhân: Đăng ký mẫu dấu của cơ sở khám chữa bệnh và mẫu chữ ký của người hành nghề được phép ký GCN với cơ quan Bảo hiểm xã hội theo quy định tại Phụ lục 8 kèm theo Thông tư số 56/2017/TT-BYT.

- Trường hợp cơ sở khám chữa bệnh thay đổi mẫu dấu hoặc thay đổi hoặc bổ sung người được ủy quyền ký thay Thủ trưởng đơn vị tại mẫu GCN thì phải thông báo bằng văn bản cho cơ quan Bảo hiểm xã hội cấp tỉnh nơi đặt trụ sở trong thời gian 05 ngày làm việc, kể từ ngày có thay đổi. Trường hợp các cơ sở khám chữa bệnh đã áp dụng chữ ký số thì thực hiện theo quy định của pháp luật về chữ ký số.

- Việc ủy quyền cho người được ký và đóng dấu của cơ sở khám chữa bệnh trên GCN phải thực hiện bằng văn bản và thể hiện đầy đủ các nội dung theo quy định, gửi cho cơ quan BHXH cấp tỉnh nơi đặt trụ sở.

Đề nghị các cơ sở khám chữa bệnh căn cứ tình hình thực tế tại đơn vị để chủ động kế hoạch in GCN và tổ chức thực hiện theo hướng dẫn trên.

Trân trọng./.

 


Nơi nhận:
- Như trên;
- Sở Y tế;
- Phòng GĐBHYT;
- BHXH quận huyện;
- Phòng Tuyên truyền;
- Văn phòng;
- Lưu: VT.

GIÁM ĐỐC




Phan Văn Mến

 

VIETNAM SOCIAL SECURITY
HO CHI MINH CITY SOCIAL SECURITY HO CHI MINH CITY
-------

SOCIALIST REPUBLIC OF VIETNAM
Independence - Freedom - Happiness
---------------

No.1953/BHXH-CD

Ho Chi Minh City, October 03, 2018

 

To: Medical facilities in Ho Chi Minh City

Below are guidelines from the Ho Chi Minh City Social Security on issuance of letters of confirmation of eligibility to receive social insurance benefits (hereinafter referred to as “confirmation letter”) which is specified in Circular No.56/2017/TT-BYT dated December 29, 2017 of the Ministry of Health on enforcement of the Law on Social Insurance and the Law on Occupational Safety and Health for medicine:

1. Issuance of confirmation letters:

Previously, blank confirmation letters are issued by social insurance authorities to medical facilities which are then given to their patients as proof of eligibility for insurance benefits. However, Circular No.56/2017/TT-BYT, which comes into force from March 01, 2018, does not specify the responsibility for issuance of confirmation letters by social insurance authorities. Pursuant to Article 2 Article 28 of the Circular, the blank confirmation letters issued before the effective date of the Circular No. 56/2017/TT-BYT may be used until the end of December 31, 2018. As for that reason, blank confirmation letters granted by social insurance authorities to medical facilities are still valid until the end of December 31, 2018.

At the moment, social insurance authorities have 12,000 confirmation letter forms No. 1 and 13,000 confirmation letter forms No. 2. Therefore, HCMC Social Security still provides medical facilities with blank confirmation letters on demand until December 31, 2018 as long as they are still available. If blank confirmation letters are not available before December 31, 2018, medical facilities shall print out their own confirmation letters according to the specimen provided in Appendix 7 issued together with Circular No.56/2017/TT-BYT and take responsibility for their issuance as regulated.

2. Return of confirmation letters granted before December 31, 2018:

Medical facilities must return all blank confirmation letters to the social insurance authorities (including both used and unused confirmation letters) from January 01, 2019 to December 31, 2019. From January 01, 2019, employees using confirmation letter forms that are issued by social insurance authorities shall not be eligible to receive social insurance benefits.

3. In addition to regulations in Circular No.56/2017/TT-BYT and Document No.1460/SYT-NVY dated March 13, 2018 of the Ho Chi Minh City Health Department, medical facilities shall follow these instructions:

...

...

...

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viên TVPL Pro để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66

- Issuance of confirmation letters must comply with the forms and instructions provided in Appendix 7 issued together with Circular No.56/2017/TT-BYT.

- Medical facilities must use the correct confirmation letter forms, clearly provide all information required in the confirmation letter in Vietnamese using one single color ink, do not erase any information in the confirmation letter (same information for 2 copies); timely grant the confirmation letter to the employee coming to the medical facility for health examination (or accompany with his/her children) or after the inpatient treatment end and such employee is discharged from the hospital; the issuance date must be the day on which the employee taking medical examination, and the confirmation letter must not be issued retroactively or in advance. The confirmation letter must not be granted to the employee not receiving medical examination and treatment (fraudulent confirmation letter).

- Only one confirmation may be issued each doctor visit.

In cases the patient needs to rest for more than 30 days or beyond the leave period specified in the granted confirmation letter, the patient must undergo a follow-up examination.

- The confirmation letter must bear signature and full name of the physician who works at the medical facility and is authorized to sign the confirmation letter by the head of such medical facility; Director or Deputy Director or Heads of departments, divisions or medical centers of such facility must sign and seal the confirmation letter and provide their full names as authorized on behalf of the Director under a written authorization and take legal responsibility for accuracy and truthfulness of the issued confirmation letter.

- In case the head of the medical facility (or another person authorized by the head of the medical facility) who has the right to sign and seal the confirmation letter is also the examining physician, he/she shall only sign and seal as the head of the medical facility, not as the physician and specify the issuance date of the confirmation letter.

- When issuing a confirmation letter to a patient receiving long-term treatment, the physician is required to specify the full name of such patient and disease code as specified in the list of diseases requiring long-term treatment issued by the Ministry of Health.

- All re-issued confirmation letters (including the following documents: discharge notes, birth certificates, confirmation of maternity leave and confirmation of poor postpartum health) must bear the reissuance seal; any revisions to the certificate must bear the seal of the medical facility (the seal registered with the social insurance authority).

- Social insurance authorities shall reject confirmation letters and other documents issued against regulations in Circular No.56/2017/TT-BYT, in which case, the medical facility shall pay compensation for the employee.

...

...

...

Bạn phải đăng nhập hoặc đăng ký Thành Viên TVPL Pro để sử dụng được đầy đủ các tiện ích gia tăng liên quan đến nội dung TCVN.

Mọi chi tiết xin liên hệ: ĐT: (028) 3930 3279 DĐ: 0906 22 99 66

+ If the medical facility is a juridical person: The seal shall be registered with the social insurance authority according to the seal specified in Appendix 8 issued together with Circular No.56/2017/TT-BYT.

+ If the medical facility is not a juridical person: The seal of the medical facility and the signature on confirmation letters shall be registered with the social insurance authority according to regulations in Appendix 8 issued together with Circular No.56/2017/TT-BYT.

- If there is any change to the seal or the authorized to sign the confirmation letter, a written notification must be sent to the social insurance authority of province where the head office of such medical facility is located within 5 working days from the day on which such change is made. The medical facility using digital signature must comply with provisions of the law on digital signature.

- The written authorization for signing and sealing confirmation letters must include all information required and must be sent to the social insurance authority of province where the head office of the medical facility is located.

Medical facilities are required to proactively prepare a plan for printing out the confirmation letter according to their actual conditions and grant such confirmation letter under the aforementioned guidance./.

 

 

DIRECTOR




Phan Van Men

 

You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


Official Dispatch No. 1953/BHXH-CD dated October 03, 2018 on issuance of letters of confirmation of eligibility to receive social insurance benefits
Official number: 1953/BHXH-CD Legislation Type: Official Dispatch
Organization: Bảo hiểm xã hội thành phố Hồ Chí Minh Signer: Phan Van Men
Issued Date: 03/10/2018 Effective Date: Premium
Effect: Premium

You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


Official Dispatch No. 1953/BHXH-CD dated October 03, 2018 on issuance of letters of confirmation of eligibility to receive social insurance benefits

You are not logged!


So you only see the Attributes of the document.
You do not see the Full-text content, Effect, Related documents, Documents replacement, Gazette documents, Written in English,...


You can register Member here


Address: 17 Nguyen Gia Thieu street, Ward Vo Thi Sau, District 3, Ho Chi Minh City, Vietnam.
Phone: (+84)28 3930 3279 (06 lines)
Email: info@ThuVienPhapLuat.vn

Copyright© 2019 by THƯ VIỆN PHÁP LUẬT
Editorial Director: Mr. Bui Tuong Vu

DMCA.com Protection Status